Voor elk takelprobleem een oplossing
RIDDERKERK - Wie niet sterk is, moet slim zijn. Het gespecialiseerde bedrijf Hef & Hijs Nederland in Ridderkerk verenigt beide eigenschappen, pretendeert eigenaar Jos van den Boogert. Behalve dat hij handelt in takels, lieren en vijzels tovert hij voor elk takelprobleem een oplossing tevoorschijn. „Je bent elke dag met mensenlevens bezig.”
Geen hef- of hijsklus is hem te gek. Dus verleende Van den Boogert tijdens de januaristorm van dit jaar midden in de nacht met materieel en expertise assistentie om omgeblazen vrachtwagens weer rechtop te zetten. „Het betrof bijvoorbeeld een wagen met koelcontainer. Zo’n vierkante bak til je niet zomaar overeind. Tussen vrachtwagen en wegdek zat nauwelijks ruimte. Met een op een luchtcompressor aangesloten luchtkussen konden we hem uiteindelijk overeind krijgen.”Het Ridderkerkse bedrijf verkoopt en verhuurt alles op het gebied van hef- en hijsmaterieel: van hand-, ratel-, elektrische en pneumatische takels tot lieren, vijzels en hijsbanden. Ze liggen in grote aantallen opgeslagen in een goed verzorgde werkplaats en op een naastgelegen terrein. „Twee derde van onze spullen is op dit moment verhuurd. Krijgen we in één klap alles terug, dan zouden we het niet kunnen opslaan.”
Op het eerste oog spreekt de handel in hijs- en hefapparatuur niet zo tot de verbeelding. Toch schuilt er achter de stroppen, balkklemmen en verzetstukken een uitdagende wereld. Zo raakt Van den Boogert (46) betrokken bij tal van prestigieuze projecten. Zoals bij de bouw van het gloednieuwe Wembleystadion in Londen, dat 90.000 toeschouwers kan herbergen.
Boven de Britse voetbalarena hangt de grootste beweegbare dakconstructie ter wereld. De kern van het ontwerp bestaat uit een stalen boog van 315 meter. „Het dak is met behulp van onze vijzels en stroppen op z’n plek getild. Dat was een heftige klus. Deze opdracht gaf twee jaar geleden een enorme spin-off aan ons bedrijf”, vertelt hij met trots.
Na 23 jaar van hijs- en hefwerkzaamheden voor een werkgever, begon Van den Boogert drie jaar geleden als zelfstandig ondernemer. Inmiddels biedt hij tien personeelsleden werk. Binnenkort hoopt hij zijn opslagterrein met de nodige vierkante meters uit te breiden. „We moeten oppassen dat we niet te snel groeien. Zoals een oud Joods gezegde luidt: veel personeel genereert veel zorgen. Bovendien is technisch goed geschoold personeel lastig te werven. Met een bloeiende economie vist iedereen in dezelfde vijver.”
Zijn netwerk met afnemers nam hij deels over van zijn vorige werkgever, evenals een flinke dosis werkervaring. Die expertise komt goed van pas, vooral bij lastige klussen. „Voor het project RandstadRail moesten we de rails van de monorail in een spiraalvormige netkous van staal op zijn plek tillen. Vanwege het artistieke bouwwerk een lastige klus. Behalve de hijsmaterialen, leverden we vooral kennis. Je moet weten hoe in te spelen op zo’n klus.”
De Alblasserdammer spreekt van een boeiend vak. Geen dag is hetzelfde, telkens duiken verrassingen op. „Situaties verschillen, de techniek verandert, werktuigen worden zwaarder en logger en wetgeving wordt strenger. Je moet telkens opnieuw je route vinden om cliënten te adviseren. Vooral opdrachten voor de petrochemische industrie worden -gezien de steeds aangescherpte procedures en restricties- lastiger om uit te voeren.”
Een andere specialiteit van het bedrijf is het certificeren van hef- en hijswerktuigen. „Voor bedrijven controleren we materieel, daarvoor bezitten we de apparatuur. De wet schrijft een jaarlijkse keuring voor. Voor ons eigen materieel gaan we zelfs een flinke stap verder. We testen namelijk na elke verhuurbeurt, dat is een standaardprocedure. Teruggekomen materialen gaan in quarantaine. Vergeten we een test, dan gaat er een computer piepen.”
Daarmee bouwt de firma zekerheid en betrouwbaarheid in. „Vergeet niet dat je elke dag met mensenlevens bezig bent. Een auto die het begeeft, pruttelt rustig nog 300 meter verder. Maar het leed is niet te overzien als een takel afbreekt.” Behalve dat het hef- en hijsmaterieel op grote hoogte wordt ingezet, moet ook Van den Boogert soms zelf de lucht in om een juiste berekening te kunnen maken.
„Voor het uitbrengen van een offerte moest ik onlangs op het dak van de Euromast in Rotterdam zijn. Het logo van een bekende bank moet gedemonteerd worden - een reclamebordje van zo’n 2 ton zwaar. Vanaf de spacetowerlift voor het publiek moest ik via een laddertje overstappen naar het dak. Honderdtachtig meter onder me zag ik piepkleine auto’s de Maastunnel inrijden. Eén verkeerde stap en ik lag beneden. Ik ben niet bang uitgevallen, maar moest wel even goed controlerend nadenken waar ik mee bezig was.”