Schiphol en KLM komen met alternatieve milieuheffing
AMSTERDAM (ANP) – De luchthaven Schiphol en luchtvaartmaatschappij Air France–KLM hebben gezamenlijk een alternatief ontwikkeld voor de milieubelasting of ‘ecotaks’ die Den Haag wil heffen op het vliegverkeer. Zij hebben het kabinet daarover vrijdag een brief gestuurd. Dat heeft een woordvoerder van Schiphol maandag bevestigd.
In het plan van Schiphol en Air France–KLM betalen luchtvaartmaatschappijen, evenals in het regeringsvoorstel, voor de hoeveelheid CO2 die zij uitstoten. Anders is dat het geld dat binnenkomt – het gaat om 350 miljoen euro jaarlijks – niet naar de staatskas vloeit, maar direct gestoken wordt in milieuprojecten in ontwikkelingslanden. „Dat levert een hoger milieurendement op”, aldus de zegsman van Schiphol.Volgens Schiphol loopt het plan vooruit op de toekomstige emissiehandel, waarbij vervuilers rechten inkopen om CO2 te mogen uitstoten. Een dergelijk (Europees) systeem, dat ook al wordt toegepast in sommige industriële sectoren, tast de concurrentiepositie van Schiphol minder aan dan een „platte belasting”, meent de luchthaven.
Zo kondigde operationeel directeur Ad Rutten van Schiphol in februari aan dat enkele prijsvechters van plan zijn de luchthaven te verlaten als de ecotaxplannen doorgaan. Volgens hem zou de heffing neerkomen op ongeveer 24 euro per ticket. Schiphol zou daardoor te duur worden.
Het ministerie van Verkeer wil nog niet reageren op het tegenvoorstel. Verkeersminister Eurlings is er vorige week in een ontmoeting met de sector al over ingelicht, maar hij wil het voorstel volgens een woordvoerster eerst bestuderen.
Barin, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol vliegen, was niet voor commentaar bereikbaar.