Uitzicht op snelweg verslechtert snel
DEN HAAG (ANP) - Wie nog wil genieten van een fraai uitzicht vanaf de snelweg, moet snel in de auto stappen. Het Ruimtelijk Planbureau heeft voor de studie Snelwegpanorama’s in Nederland berekend dat er op dit moment 1753 uitzichten zijn en dat ongeveer de helft door bouwplannen wordt bedreigd.
„In een derde van deze gevallen kunnen de bouwplannen mogelijk nog worden aangepast en kan dus rekening worden gehouden met het belang van het panorama”, aldus het adviesorgaan. „Het behoud van de resterende snelwegpanorama’s, ofwel de vrije uitzichten vanaf de snelweg, is van groot belang in het kader van de huidige discussie over de verrommeling van Nederland.”Het Ruimtelijk Planbureau stelt vast dat de snelwegomgeving steeds vaker in de belangstelling staat, en dan veelal in negatieve zin. Het is een rommeltje langs de snelweg, uitzichten op het Nederlandse cultuurlandschap verdwijnen in rap tempo en Nederland lijkt vanaf de snelweg één grote aaneensluiting van woonwijken en bedrijventerreinen, zo luidt de kritiek ongeveer.
„De 1753 uitzichten variëren uiteraard in kwaliteit”, vervolgt het Ruimtelijk Planbureau. „In Nederland zijn er 322 uitzichten -met een totale lengte van bijna 440 kilometer- op landschappen met een hoge zichtbare culturele en natuurlijke kwaliteit. De meeste van deze uitzichten zijn te vinden vanaf de snelwegen door het Groene Hart, in Zuid-Limburg, langs de A7 en de A9 in Noord-Holland, in Flevoland en in Friesland.”
Het uitzicht langs de A7 vanaf de Afsluitdijk op het IJsselmeer is het langste ononderbroken uitzicht van Nederland. Hier bestaan onder meer plannen voor windmolenparken.
Na de presentatie van het planbureau in Den Haag ging een aantal bestuurders en politici met elkaar in discussie. Gedeputeerde Verdaas, verantwoordelijk voor ruimtelijke ordening in de provincie Gelderland, stelde dat provincies vaker nee moeten durven zeggen tegen gemeenten met bouwplannen.
Volgens het Tweede Kamerlid Van Heugten (CDA) is een cultuuromslag noodzakelijk. „We zijn te ver doorgeslagen met allerlei rapportages. Een plan voor een bedrijventerrein gaat nu gepaard met een dossier van 10 centimeter dikte. Maar daarin staat niet beschreven hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. Dat moet anders. De kwaliteit van ontwerpen moet een veel belangrijkere rol krijgen.”