Laptop haalt bureaucomputer in
UTRECHT (ANP) - In het dagelijks leven is het geen vreemd gezicht meer: mensen die op allerlei plekken een laptop openklappen. Nu kopen Nederlandse consumenten nog steeds meer gewone computerkasten dan schootcomputers, maar binnen twee jaar zal de omslag zijn gemaakt.
Dat verwacht directeur Hans Daniels van computerfabrikant en marktleider Hewlett-Packard. „Een laptop wordt steeds meer gezien als een stijlexpressie. De desktop is meer een stuk gereedschap.”De sterke opkomst van laptops was te zien in de kwartaalcijfers die HP onlangs publiceerde. De wereldwijde omzet van het Amerikaanse concern uit schootcomputers steeg met 45 procent, die van bureaucomputers ’maar’ met 9 procent. In Nederland is de verkoop van laptops nu goed voor bijna 50 procent van de totale markt, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IDC. Het bureau verwacht dat in 2008 ongeveer drie op de vijf verkochte computers schootversies zijn.
Op de zakelijke markt maakt de laptop al de dienst uit, zegt Daniels, die sinds twee jaar leidinggeeft aan HP Nederland. De opmars is hier veel sneller gegaan, omdat werkgevers steeds meer verwachten dat hun werknemers overal bedrijfsinformatie raadplegen.
Consumenten willen echter ook steeds vaker toegang hebben tot hun digitale content, stelt de HP-directeur. Daarbij gaat het vaak om vele gigabytes met foto’s, muziek en films. De computermarkt is in dit opzicht sterk veranderd, aldus Daniels. „Wij moeten tegenwoordig de taart verdelen met producten zoals de iPod en platte televisieschermen.”
Volgens Daniels moeten computerfabrikanten blijven innoveren om nieuwe concurrentie voor te blijven. Hij wijst daarbij onder meer op de mogelijkheid om met een laptop films te bekijken en muziek te beluisteren zonder dat het besturingsprogramma Windows hoeft te worden opgestart. Dit bespaart tijd en vergroot daarmee het gebruiksgemak.
Daarnaast brengt HP samen met Microsoft eind dit jaar een netwerkcomputer (server) op de markt waarop familieleden hun gezamenlijke bestanden kunnen opslaan. Daarmee loopt het concern vooruit op de verwachte trend dat een gezin meer dan twee computers bezit. „Bij jonge gezinnen is dat nog niet het geval, daar staat vaak een desktop in de huiskamer. Maar als de kinderen ouder worden, verhuist die naar boven. Uiteindelijk lopen zij als student met een laptop onder de arm.” Bij jongeren is ook de trend zichtbaar dat de laptop er gelikt uit moet zien.
De tijd van zware grijze pizzadozen is voorbij. Fabrikanten maken steeds meer gebruik van materialen die goed ogen, zoals pianolak en aluminium. Ook is het mogelijk om de laptop met zogenoemde skins te beplakken. In veelkleurige laptops wil HP echter niet stappen, zoals Sony bijvoorbeeld doet met zijn Vaioreeks. Daniels: „Op dit moment niet. Dit is qua bedrijfsvoering ook niet wenselijk. Je krijgt meer artikelnummers en dus meer voorraadvorming. In een industrie met dalende prijzen moet je er wel voor zorgen dat je winst blijft maken.”
Daniels verwacht niet dat laptops alle functies van de gewone computer kunnen overnemen. „Voor consumenten blijven er bijvoorbeeld de zware computers om mee te gamen. Op de zakelijke markt blijft er interesse voor bijvoorbeeld technische werk-pc’s.”