Prijsduiven van de sjeik eten Teurlings
DORDRECHT - Oliesjeiks in het Midden-Oosten kennen Teurlings en staan erop dat hun wedstrijdduiven voedsel en supplementen krijgen van dat merk. „Want een Teurlingsduif vliegt beter.” De kans dat enig Nederlands huisdier voedsel krijgt dat niet in Dordrecht is geproduceerd of vanuit die stad wordt gedistribueerd, is erg klein. Voor dieren in veel andere landen geldt hetzelfde.
Aan het einde van de Vogelaarsweg op het Dordtse industrieterrein De Staart staan de panden van DKSH Netherlands. Voor het bedrijf stroomt de Merwede en in een zijarm van deze rivier heeft het een aanlegsteiger en losplaats. De onderneming is onderdeel van de Zwitserse marketing- en handelsorganisatie DKSH Holding AG uit Zürich.Het nieuwe -bijna anderhalve hectare grote- magazijn is net opgeleverd en de gevelbetimmering van het gerenoveerde kantoorpand is nog niet helemaal klaar. Recent kreeg het personeel van Holland Diervoeders uit Utrecht -tot dan toe een grote zelfstandige speler, maar inmiddels onder de DKSH-paraplu- in Dordrecht een nieuwe werkplek. De vestiging in Utrecht ging dicht. In Dordt werken nu zo’n 200 mensen. De omzet van DKSH Netherlands bedroeg in 2006 ruim 100 miljoen euro, meldt marketing manager Lion Houkes.
Zelfs in kort bestek de bedrijfsgeschiedenis doorlopen is ondoenlijk vanwege de complexiteit ervan. Als memorabel gegeven geldt dat voorlopers van (onderdelen van) DKSH Netherlands sinds twee eeuwen actief zijn in granen, zaden, peulvruchten, producten voor menselijke voeding, diervoeding en bijproducten voor dieren. Het bedrijfsonderdeel dat Teurlings heet, bestaat ruim 80 jaar en begon ooit in Waalwijk als Nederlands fabrikant in meng- en duivenvoeders.
In Dordrecht worden huisdiervoeders gemaakt en vanuit de fabriek verspreid door heel Europa en ver daarbuiten. Oude merken bleven, nieuwe kwamen erbij. Houkes onderscheidt drie categorieën: knaagdieren, konijnen en vogels. Onder de vogels staan de duiven op zichzelf.
Neemt de duivensport in Nederland licht af -vergrijzing, te bewerkelijk, ruimtegebrek- elders in de wereld neemt deze tak van sport juist een grote vlucht. „België, Verenigd Koninkrijk, de nieuwe EU-lidstaten in het oosten en Azië, waar ook enorme prijzengelden omgaan. In het Midden-Oosten investeren sjeiks sinds enige tijd veel geld in de duivensport. Teurlings is daar een begrip: willen je dieren goed presteren, dan moeten ze per se dát merk eten, díé vitaminen gebruiken.”
Voor de categorie ”alles wat rent en vliegt in en om het huis” onderscheidt Houkes ruwweg drie markten: midprice, premium en superpremium. Aan elke categorie zijn merknamen verbonden die stuk voor stuk zijn terug te vinden in het kolossale magazijn. Dagelijks voeren zestien eigen en talloze andere vrachtwagens grondstoffen aan en eindproducten af.
„Dordrecht is logistiek gezien een prima uitvalsbasis voor wereldwijde export”, aldus Houkes. Een deel van de aanvoer verloopt nog via de aanlegsteiger aan de zijarm van de rivier. Aan die kant van de fabriek staan ook de twee horizontale autoclaven waarin onder hoge druk de grondstoffen worden gereinigd van insecten, larven en andere ongerechtigheden.
Ook de ”merkenboom” in het kort weergeven is ondoenlijk. Houkes schetst een gelijkzijdige driehoek met in de top ”Sluis”, het merk met een historie sinds 1823, dat toen startte met kippenvoer. „In eerste instantie gingen dierenartsen er mee langs de deur.” Dit veelsoortige „super-premiummerk” is in Nederland te vinden bij onder andere Boerenbond, Welkoop en Pets Place. „Het blijft vooral in West-Europa.”
In het middelste deel van de piramide schrijft hij ”Puik Premium” en aan de basis ”Puik Original” en ”Dacapo”. Ruwweg komt het erop neer dat via DKSH elke soort dierenhouder aan z’n trekken komt. „In België, Scandinavië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is een huisdier lid van het gezin. In Nederland is de benadering betrokken maar doorgaans iets nuchterder. In Zuid-Europa worden huisdieren vaak gezien als onderdeel van de voedselketen.”
In de DKSH-portfolio is Teurlings het grootste merk, in meer dan vijftig landen vooral in grootverpakking verkrijgbaar, met de nadruk op Europa, het Midden-Oosten en de snel opkomende economieën van Azië. „Sluis maakt kleinere volumes en gaat naar twaalf Europese landen. Puik is zuiver Nederlands, Dacapo louter voor Duitsland.”
Bayer, Denkadog, Cesar, Whiskas, Pedigree, Felix, Frolic, Sheba, Kitekat, Nestlé en Gourmet: het is slechts een greep uit de handels- en distributievoorraad. „In Nederland beleveren we 1400 van de 1600 dierenwinkels. Boerenbond, Overvecht, Intratuin, Pets Place, Discus: numeriek bedienen we 88 procent, gewogen zelfs 98 procent. Waar we niet komen, daar zijn we ook liever niet. Omdat dierenwelzijn bij ons hoog in het vaandel staat.”