Brandstofpompen Boeing niet veilig
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft luchtvaartmaatschappijen opgedragen binnen vier dagen in totaal 1440 Boeings te inspecteren.
Mogelijk is er iets mis met de brandstofpompen, die daardoor een explosie kunnen veroorzaken. Dat heeft de Amerikaanse nieuwszender CNN zaterdag gemeld. De FAA liet weten dat er geen ongelukken zijn gebeurd als gevolg van ondeugdelijke brandstofpompen, maar bij inspecties zijn verkeerd aangesloten en beschadigde kabels aangetroffen. De beschadigde draden kunnen vonken of kortsluiting veroorzaken. Het defect werd ontdekt nadat in drie toestellen van easyJet, Northwest Airlines en China Southern Airlines pompen waren uitgevallen.
De opdracht tot inspectie van de FAA geldt voor meer dan 1400 Boeings van de types 737, 747, en 757 van Amerikaanse maatschappijen. Wereldwijd gaat het om ongeveer 3300 toestellen. De FAA heeft over de hele wereld luchtvaartmaatschappijen gewaarschuwd.
De 1250 pompen zijn gemaakt door Hydro-Aire in Burbank in Californië. Ze zijn in ten minste 116 vliegtuigen geplaatst tijdens de bouw sinds januari van dit jaar. De FAA wil dat alle Boeings worden geïnspecteerd, omdat sommige van de verdachte pompen mogelijk ter vervanging zijn gebruikt in oudere toestellen.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft contact opgenomen met alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. De inspectie vraagt hen de brandstofpompen van de desbetreffende vliegtuigen te controleren en verwacht binnen drie dagen uitsluitsel.
Volgens een woordvoerder is het niet nodig de Boeings aan de grond te houden. „De maatschappijen moeten ervoor zorgen dat er altijd een beetje kerosine in de brandstoftanks blijft zitten om vonken te voorkomen. Ze weten wat ze moeten doen”, zegt hij.
Een toestel van TWA dat in 1996 neerstortte bij Long Island had mogelijk een soortgelijk defect. Een bijna lege tank van het toestel explodeerde doordat een vonk in de bedrading in contact kwam met kerosinedamp. Alle 230 inzittenden kwamen om het leven.