„Verdwijnen Postbank geen verrassing”
ROTTERDAM (ANP) - Merkendeskundige en directeur van het European Institute for Brand Management (Eurib) Rik Riezebos ziet de verandering van het merk Postbank in ING positief. Hij is niet verrast en zag de verandering al een tijd aankomen.
„In het buitenland zijn alle merken die onder ING vielen al overgegaan tot ING als merknaam. Het kost alleen maar geld om meerdere namen in een moederbedrijf te hebben.”Een nadeel van de naamsverandering is dat veel mensen de Postbank niet als een bank zien, zegt Riezebos. „De Postbank heeft een meer gemoedelijk karakter. De naam geeft een wij-gevoel, en dat heeft ING niet. Postbank komt ook niet zo zakelijk over. Daar zit misschien een potentieel gevaar in. Mensen gaan bijvoorbeeld sneller naar de Postbank voor een hypotheek dan naar de Rabobank of ING. Dat komt omdat de Postbank laagdrempeliger overkomt dan een bank.”
Volgens Riezebos is het een verstandig besluit om het merk Postbank pas over een paar jaar op te heffen. Dan hebben de mensen de tijd om er aan te wennen. Volgens de merkendeskundige zullen weinig mensen hun rekening opzeggen. Ze gaan het wel roepen, maar om een rekening te beëindigen, moet je zo veel regelen dat uiteindelijk bijna iedereen zijn rekening blijft houden.
Giep Franzen, bestuurslid van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC), beaamt dat. „Bestaande rekeninghouders zullen hun rekening niet zo snel opzeggen, dat geeft veel te veel heisa. Een ander verhaal zijn mensen die nog een bank moeten kiezen. De Postbank is niet zo complex en heeft om die reden een groot aandeel onder instromende jongeren.”