„Laurus bouwt Edah om tot prijsbokser”
Supermarktketen Laurus wil niet langer de concurrentie aangaan met Albert Heijn, zoals het met de Konmar wilde, maar met prijsbrekers als Dirk van den Broek en Nettorama. Daarvoor werkt het bedrijf aan een formulewijziging van de bijna 290 Edahs.
Dat meldt het vakblad Distrifood zaterdag onder verwijzing naar bronnen rond de supermarkteigenaar. In oktober zouden de plannen al in alle winkels moeten worden doorgevoerd, zo schrijft het blad. De belangrijkste pijler van de nieuwe koers is dat de Edah scherpere prijzen moet gaan hanteren, om tegen de andere prijsbrekers op te boksen. In een aantal filialen is het nieuwe concept volgens zeggen al getest.
Afgelopen jaar zijn de prijzen bij de Edah juist verhoogd, aldus Distrifood. Op die manier wilde Laurus de kosten voor de ombouw van de Konmar-supermarkten tot luxueuze winkels financieren. De prijzen voor sommige producten zouden inmiddels alweer zijn verlaagd, maar daarmee zou de keten nog niet voldoende laaggeprijsd zijn om het op te nemen tegen de nieuwe concurrenten.
Laurus liep al eerder rond met plannen om Edah om te bouwen tot een prijsbokser. Tot nu toe is het daar echter nog niet van gekomen, omdat het bedrijf niet voldoende financiële middelen had. Met de overname van een groot belang door het Franse Casino is er echter weer geld beschikbaar om de plannen alsnog door te voeren.
Casino heeft met Leader Price al een succesvolle discountketen in handen. De Fransen zouden actief betrokken zijn bij de nieuwe ontwikkelingen. Laurus was niet bereikbaar voor commentaar.