Antara oogt stoer en fors, maar niet overdreven
Het is bijna onverklaarbaar dat Opel aan de wieg van de Europese SUV heeft gestaan, nu het concern jaren heeft gewacht om de opvolger van de Frontera te presenteren. Met de nieuwe Antara is het merk echter weer helemaal terug.
Opel maakt bij de presentatie van de Antara gebruik van het internationale netwerk van GM. De nieuweling wordt gebouwd in Korea op dezelfde lijn als de onderhuids vrijwel identieke Chevrolet Epica. De auto is 4,57 meter lang, net iets korter dan de Chevrolet.Aan het hoge front zijn de typische Opelkenmerken zichtbaar. Zo is de grille voorzien van een brede, aluminiumkleurige baan met het merklogo. De auto toont aan alle kanten fors en stoer, maar niet overdreven. De onderkant van de bumpers, de randen van de spatborden en de onderzijde van de portieren zijn in een donkere kunststof uitgevoerd, ter bescherming, maar ook voor de uitstraling. In de bumper zitten mistlampen. Er is gezorgd voor een aluminium afdekplaat voor en achter. Ook deze onderdelen dienen deels ter bescherming en vooral voor de ”look”. Opvallend zijn de roosters in de voorschermen die stilistisch in de flankbelijning worden doorgetrokken. De Antara heeft keurige aluminium dakrails.
Meer steun
Het bagagevolume van 370 liter onder de rolhoes lijkt aan de krappe kant, gezien het formaat van de auto. Toch geeft de Opel niet deze indruk. Natuurlijk kan er tot aan het dak worden gestapeld. Verder groeit het volume naar 1420 liter door de achterbank neer te klappen. Als bonus kan ook de rugleuning van de passagiersstoel nog voorover.
De ruimte die de achterbank biedt, is meer dan voldoende voor twee volwassenen. Zij hebben over plaats voor benen en hoofd niet te klagen. Eventueel drie niet te breed uitgevallen personen kunnen er eveneens terecht. Voorin biedt de Antara ook volop plek op de stoelen, die aan de vlakke kant zijn en een relatief korte zitting hebben. Nu is een SUV niet bedoeld om maximaal sportief mee door een bocht te gaan, maar iets meer zijdelingse steun zou welkom zijn.
Het dashboard heeft een aardige vormgeving met een duidelijk accent op de middenconsole. Ondanks dat de Antara in Korea wordt gebouwd, zijn de materialen typisch Opel.
Vier draagarmen
In Europa wordt de dieselmotor in de Antara verreweg het meest gekozen. Het gaat om een 2 liter met commonrailinspuiting die door Chevrolet/Daewoo in nauwe samenwerking met VM Motori uit Italië wordt geproduceerd. Een prima motor, die met 150 pk en een koppel van 320 Nm bij 2000 tr/min alles in huis heeft om de ruim 1750 kg wegende Antara ’op handen te dragen’. Presteren doet de auto beslist goed met een top van 180 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,3 seconden.
De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, terwijl je bij een model van dit kaliber toch een zesde verzet zou verwachten. Voor het geluidsniveau op de snelweg is het overigens niet nodig: de Antara doet keurig gedempt zijn werkt. Ook het gemiddelde praktijkverbruik van 1 op 11 is, gezien formaat en gewicht, helemaal niet slecht.
Het chassis van de Opel Antara komt constructief behoorlijk overeen met dat van de Vectra. Voor is de bekende McPhersonophanging te zien en achter een eveneens onafhankelijke constructie met vier draagarmen. De afstemming is voldoende comfortabel en tegelijk keurig Europees. De carrosserie maakt wel wat rolbewegingen, maar hinderlijk wordt het niet. Normaal gesproken worden alleen de voorwielen aangedreven, maar met behulp van een elektronisch bediend differentieel kunnen de achterwielen (automatisch) worden bijgeschakeld.
Alleen de dieselversie heeft als bonus hydraulische niveauregeling op de achteras die de wagenhoogte constant houdt, ongeacht de belasting. De prijzen: 31.995 euro voor de 2.4 benzine, diesel vanaf 38.895 euro.