Meer mogelijk met onveranderd smartconcept

De historie van smart verloopt bijzonder grillig. Aanvankelijk zou de samenwerking tussen horlogegigant Swatch en Mercedes zich richten op een trendsettende stadsauto. Toen Swatch zich terugtrok, ontwikkelde Mercedes een compleet programma, maar stuk voor stuk vielen de verkopen tegen. Nu is het erop of eronder met alleen nog een splinternieuwe fortwo volgens het vertrouwde recept.

Tony Vos
4 May 2007 09:17Gewijzigd op 14 November 2020 04:44
Het is erop of eronder met de splinternieuwe fortwo volgens het vertrouwde recept. Foto's Tony Vos
Het is erop of eronder met de splinternieuwe fortwo volgens het vertrouwde recept. Foto's Tony Vos

Toeval of niet, smart kreeg met de fortwo, de vroegere City Coupé, meteen een goed imago. Dit kwam voor een belangrijk deel doordat bedrijven de compacte auto veelvuldig inzetten als reclamemiddel. Bovendien roept de auto door zijn redelijke breedte en uiterst moderne vormgeving niet direct associaties met een invalidenvoertuig op.Lekker compact
De nieuwe fortwo is wat het concept betreft niet veranderd. De auto is alleen wat groter geworden, deels om meer binnenruimte te bieden, maar ook om de veiligheid te verbeteren en te kunnen voldoen aan de Amerikaanse eisen. Met een lengte van 2,70 meter is de fortwo nog steeds lekker compact, terwijl de breedte van 1,56 meter die van een normale auto is.

Aan de vormgeving is niet te veel aandacht besteed. Dat was ook niet echt nodig. De eerste generatie oogt nog altijd fris en modern en zorgt voor herkenbaarheid. En ook deze nieuwe fortwo is een echte smart. Twee keer kijken dus om de nieuwe en de oude te kunnen onderscheiden. De Tridionveiligheidskooi in zilver of zwart, de kunststof carrosseriepanelen die gemakkelijk kunnen worden uitgewisseld, de licht oplopende carrosserielijn en de uitgebouwde spatborden - allemaal elementen die gewoon gebleven zijn. De vorm van de koplampen en de achterlichten zorgt eigenlijk nog voor het grootste onderscheid. En toch is de fortwo van bumper tot bumper nieuw.

Redelijk normaal
Het interieur is niet alleen wat ruimer geworden, maar beslist ook volwassener van inrichting. Het dashboard is hoekiger van vorm en daardoor tegelijk minder frivool. Achter het compacte stuur zit het halfronde instrumentarium met een witte wijzerplaat. De pulse-uitvoering heeft boven op de middenconsole twee losse klokken voor tijd en toerental. Die console zelf is doosvormig met daarin de inbouwruimte voor de radio.

De bediening van de verwarming en de ventilatie is zeer eenvoudig, met een draaiknop voor de richting van de luchtstroom en twee schuiven voor ventilatorsnelheid en temperatuur. Voor dit soort elementen worden vrij lichte kunststoffen gebruikt. Een aantal bedieningsknoppen zit centraal op de rand aan de onderkant van het dashboard, terwijl de knoppen voor de elektrische portierruiten op het portierpaneel zijn geplaatst.

Het kleurgebruik in het interieur is uiterst bescheiden. Zwart en grijs voeren de boventoon, rood en beige voor de bekleding zijn alleen als optie verkrijgbaar bij de passionuitvoering. Jammer, want daarmee wordt de smart een redelijk normale auto.

Bij de pulse is een panoramadak standaard. Dat wordt niet meer van glas, maar van polycarbonaat gemaakt na een aantal problemen bij het vorige model. Bij fel zonlicht kan een rolhoes voor het panoramadak worden geschoven. De auto staat standaard op 15 inch lichtmetalen wielen, waarbij de achterwielen zijn voorzien van 195/50 R15-banden, ofwel twee maten breder dan de voorwielen.

Sympathiek geluid
Motorisch is de fortwo helemaal nieuw. DaimlerChrysler maakt de benzinemotoren niet meer zelf, maar koopt deze in bij Mitsubishi. Het gaat in alle gevallen om een zeer compacte 3 cilinder met een inhoud van 1 liter die tussen de achterwielen is geplaatst. Deze wordt geleverd in diverse vermogensvarianten.

De pulse begint direct op het tweede niveau. De motor levert dan een keurige 71 pk en een koppel van 92 Nm. Bij de gesloten versie met een gewicht van 725 kg is dit beslist voldoende. Dat is ook te merken aan de prestaties, zoals een acceleratie van 0 tot 100 in 13,3 seconden. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd. De snelheid is ten opzichte van de vorige generatie met 10 km/u toegenomen tot 145 km/u. In het Nederlandse verkeer komt de auto dus niets tekort.

De vijfversnellingsbak heeft een automatisch bediende koppeling. Met de kleine pook of twee paddles achter het stuur kunnen de versnellingen worden gekozen. Een volledig automatisch schakelende bak is een optie. De motor is duidelijk als 3 cilinder hoorbaar, maar het geluid blijft sympathiek. Waar de vorige smart wel de pretentie had zuinig te zijn, maar dat in de praktijk niet echt was, blijkt de nieuweling veel zuiniger met z’n brandstof om te gaan. Bij een stevige rijstijl is 1 op 15 al een keurig praktijkgemiddelde.

Gas terug
Het rijgedrag van de fortwo is er door de iets langere wielbasis fractioneel op vooruitgegaan. Feit blijft dat een dergelijk compacte auto een kleine wielbasis heeft en daardoor verhoudingsgewijs enorm ’opgetild’ wordt als er over een verkeersdrempel wordt gereden. De als stadsauto bedoelde smart rijdt daardoor eigenlijk het prettigst op een strak uitgerolde snelweg.

De afstemming is verder redelijk stug, omdat voorkomen moet worden dat de auto omvalt. Daartoe zijn ook de nodige elektronische voorzieningen aanwezig, zoals ESP. Mocht de auto tijdens het rijden het contact met het wegdek verliezen, dan zorgt dit ervoor dat er gericht wordt geremd of zelfs gas wordt teruggenomen.

Gevolg van het grotere formaat is ook een aardige toename van de bagageruimte, terwijl de rugleuning van de passagiersstoel nog voorovergeklapt kan worden. Wat dat betreft is de praktische inzetbaarheid van de fortwo erop vooruitgegaan.

Maar ondanks dat de prijzen niet eens zo veel zijn gestegen, is de smart fortwo beslist geen goedkope instapper. Zo is deze trendy stadsauto ook niet bedoeld. De serie begint bij de 61 pk Base voor 8995 euro. De 71 pk pulse zit al meteen op 12.855 euro. Wie dan nog wat opties toevoegt, zoals fabrieksaudio en airco, zit inclusief afleveringskosten al snel boven de 15.000 euro. En dat is geen prijs voor een stadsmini!

Smart fortwo pulse (71 pk)

Waardering
+ uitstraling, formaat in stadsverkeer, imago
– prijsstelling, praktische bruikbaarheid

Techniek
Cilinderinhoud: 999 cc; maximumvermogen: 52 kW/71 pk bij 5800 tpm; maximumkoppel: 92 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0 100 km/u: 13,3 seconden; topsnelheid: 145 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 2695 mm; breedte: 1559 mm; hoogte: 1542 mm; wielbasis: 1867 mm; gewicht: 725 kilogram; inhoud bagageruimte: 220 liter; brandstoftank: 33 liter; smart fortwo pulse (71 pk): 12.855 euro.

Alternatieven
Citroën C2 1.1 Caractère: 12.990 euro
Sportief ogende, compacte driedeurs in een veelvoud aan motorvarianten en uitrustingsniveaus. Behoorlijk krap voor passagiers achterin en bagage. Prettig onderstel, lekker comfortabel.

Dacia Logan MCV 1.6 Lauréate: 12.995 euro
Wel of geen concurrent? Een ruime 4,40 meter lange stationwagon met 1.6 liter motor voor hetzelfde bedrag. Zeer prettig geveerd onderstel, enorm veel bagageruimte, maar wat eenvoudig als het om de afwerking en het materiaalgebruik gaat.

Toyota Aygo 1.0 Plus: 10.190 euro
Zeer compacte auto uit het kleinste segment. Vrolijk klinkende 3 cilinder met voldoende prestaties. Bij niet te lange ritten ruim genoeg voor vier personen. Vijfdeurscarrosserie voor slechts 300 euro extra!

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer