Winsten rijzen de pan uit bij uitzendbureaus
AMSTERDAM (ANP) - De winstgroei in de uitzend- en detacheringsmarkt zit nog steeds in de lift. Dat bleek uit de eerstekwartaalresultaten die verschillende uitzenders deze week presenteerden.
Ondanks verzwakte groei in Nederland en de moeilijkheden die sommige uitzendondernemingen hebben op de Amerikaanse markt, profiteren uitzenders als Vedior en Randstad van de hoogconjunctuur en daarmee de tekorten op de arbeidsmarkt.Volgens cijfers van ABU vervult de uitzendbranche jaarlijks 1,1 miljoen tijdelijke banen. Per jaar kunnen ongeveer 650.000 mensen aan de slag door een uitzendbureau. ABU verwacht dat er aan het eind van dit decennium 900.000 mensen via uitzendbureaus zullen werken.
Ook boren de uitzenders nieuwe markten aan. Zo slaat Randstad zijn tent op bij bedrijven op kantoor door personeelsmedewerkers aan te stellen die ’in-house’ voor het tijdelijk personeel dat bij zo’n bedrijf rondloopt, zorgt. Vedior boort de markt voor langdurige contracten aan. USG probeert voet aan de grond te krijgen op de herstellende Franse markt en DNC maakt zich groot in de ict-markt.
Echter, donkere wolken pakken zich samen boven de arbeidsmarkt. Allereerst is de vraag in sommige sectoren zo groot, bijvoorbeeld naar medisch personeel, dat het vervullen van de vacatures onder druk komt te staan. De uitzenders huren daarom soms via derden tijdelijk personeel in, een geldverslindende constructie.
Verder blijkt uit cijfers van ABU, de branchevereniging voor uitzenders, dat op de uitzendmarkt in Nederland een vertraging te zien is. In maart groeide de uitzendmarkt met 14 procent in omzet. In uren schoot het percentage voor het eerst sinds lange tijd onder de 10 procent. Dit terwijl over 2006 nog respectievelijk gemiddeld 19 en 18 procent werd gehaald.
Zo bekeken lijkt het er inderdaad op dat de uitzendmarkt de laatste maanden afzwakt. „De economie ontwikkelde zich vorig jaar echt heel sterk, mede door het nieuwe zorgstelsel, en de groei dit jaar valt daarom wat minder hoog uit. Maar besef wel, het is groei op groei, dus de Nederlandse uitzendmarkt staat niet stil”, aldus een woordvoerder van ABU. Het is moeilijk te zeggen of we op de top van de uitzendmarkt zitten, vindt hij.