Smits heeft nauwelijks last van Smit
ROTTERDAM - De haven van Rotterdam heeft op het oog weinig last gehad van de stakingen bij de sleepdiensten van Smit en de stiptheidsactie van de douane eerder dit jaar. Twee dozijn schepen met in totaal 70.000 containers namen de wijk naar Antwerpen of elders.
Met enige trots kon havendirecteur Hans Smits gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers over 2006 dan ook melden dat in zijn haven de eerste drie maanden van dit jaar fors meer goederen zijn overgeslagen.In totaal verwerkte de haven 98 miljoen ton goederen, een toename van 5,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
De acties bij het sleepbedrijf Smit betekenden dat veel schepen de haven niet konden binnenvaren. Tussen de 20 en de 25 schepen moesten daardoor uitwijken naar andere havens, zoals Antwerpen. De groei van de containeraanvoer uit Azië maakte echter veel goed.
Het aantal overgeslagen standaardcontainers steeg in de eerste drie maanden met 10 procent tot ruim 2,5 miljoen. Zonder de sleepstaking was dit 70.000 containereenheden meer geweest. Het havenbedrijf zegt niet hoeveel havengeld het hierdoor is misgelopen.
„Door alle problemen die we vorig en dit jaar hebben gehad staat de logistieke betrouwbaarheid van de Rotterdamse haven ter discussie”, aldus Smits. „Een reder zei mij onlangs: Je kunt wel allemaal mooie verhalen houden, maar we vertrouwen Rotterdam niet meer.” Hij had besloten om dit jaar niet in Rotterdam te groeien, maar in andere havens.
De totale containeroverslag groeide met 8 procent, waarmee de grenzen van de haven in beeld komen. „Als we die groei willen vasthouden, kan dat allemaal net, met hangen en wurgen.” Pas volgend jaar zomer is de nieuwe Euromaxxterminal klaar voor gebruik. „Dat geeft enige lucht”, aldus de havendirecteur.
Tot 2004 was Rotterdam de grootste haven ter wereld, maar sindsdien is het ingehaald door de Aziatische havens van Sjanghai en Singapore. In de periode tot en met 2013 zal in totaal zo’n 9 miljard euro worden geïnvesteerd in het vernieuwen van bestaande faciliteiten en het uitbreiden van het grondgebied.
Het bedrijfsleven neemt daarvan zo’n 5 miljard voor zijn rekening, het havenbedrijf zelf meer dan 1,2 miljard en de overheid steekt bijna 3 miljard in de haven. De haven verdient geld door het innen van havengelden van binnenkomende schepen en het verhuren van grond en kades. De havengelden stegen vorig jaar met 16 miljoen tot 256 miljoen euro. De helft hiervan komt voor rekening van een tariefsverhoging. De bedrijfsopbrengsten groeiden tot 455 miljoen euro, 15 miljoen meer dan in 2005.
De politiek gaf eind 2006 groen licht voor de aanleg van de Tweede Maasvlakte, die in het verlengde van de haven moet verrijzen in de Noordzee. Dankzij de aanleg van de Tweede Maasvlakte groeit de grondoppervlakte van de Rotterdamse haven met ongeveer 20 procent. Het moet soelaas bieden voor het nijpende gebrek aan ruimte.
Er zijn nog twee consortia in de race voor het 2,9 miljard kostende project. Koninklijke Boskalis Westminster en Van Oord, waar Koninklijke BAM Groep een belang van 21 procent in heeft, vechten om de vette opdracht met een consortium waarin de twee Belgische baggeraars Jan de Nul en Deme zich hebben verenigd. Deze zomer verwacht het havenbedrijf het contract voor de aanleg toe te wijzen.
Het havenbedrijf, volledig in handen van de gemeente Rotterdam, keert over 2006 in totaal 123 miljoen euro dividend uit aan deze grootaandeelhouder. Omdat de haven enkele vooraf bepaalde doelen voor nettowinst en havengeldopbrengst heeft behaald, keert het een eenmalig speciaal dividend van 50 miljoen euro uit. Volgend jaar volgt, bij aanhoudend goede prestaties, nog een dergelijk dividend.
Door deze extra lasten moet het havenbedrijf 100 miljoen euro extra lenen voor de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte. Een lichtpuntje is wel dat de Europese Commissie gisteren groen licht gaf voor overheidssteun aan de Tweede Maasvlakte. Het Rijk geeft die steun door 500 miljoen euro te betalen voor nieuwe aandelen in het havenbedrijf.