Economie

Mobiel internetten kost handenvol geld

DEN HAAG (ANP) - Nederlanders blijken hardleers als het gaat om mobiel bellen en internetten tijdens de vakantie. Daarom waarschuwde de Consumentenbond dinsdag opnieuw voor torenhoge rekeningen die het gevolg kunnen zijn van onverstandig bel- en internetgedrag.

25 April 2007 09:01Gewijzigd op 14 November 2020 04:43

Onderzoek van de bond heeft uitgewezen dat 54 procent van de Nederlanders die in de afgelopen twee jaar naar het buitenland op vakantie gingen en daar de mobiele telefoon gebruikten, onaangenaam verrast waren door de rekening.De Consumentenbond vindt dat telefonie- en internetaanbieders veel duidelijker moeten zijn over de tarieven die ze in rekening brengen. Dat kan bijvoorbeeld door klanten die een grens passeren een gratis sms te sturen met tariefinformatie. „De bedrijven laten vooral zien hoe leuk het is om altijd overal online te zijn met je mobiele telefoon, maar over de belachelijk hoge kosten hoor je ze niet”, aldus een woordvoerder van de bond.

Tijdens het recent uitgevoerde onderzoek werd een representatieve groep van 600 Nederlanders geënquêteerd over hun bel- en internetgedrag tijdens de vakantie. Bijna zeven op de tien Nederlanders pakken tijdens het verblijf in het buitenland hun mobiele telefoon. Ongeveer twee op de drie Nederlanders maken in het vakantieland gebruik van internet. Verreweg de meeste mensen doen dat in internetcafés of in de recepties van hotels en campings, waardoor ze een goed zicht houden op de kosten die ze maken. Circa 6 procent gaat het internet op via een telefoonkaart in de laptop.

De Consumentenbond verwacht dat deze manier van internetten de komende jaren een grote vlucht gaat nemen en waarschuwt alvast voor de niet onaanzienlijke financiële risico’s die gepaard gaan met de ondoorgrondelijke tarieven.

Tijdens het onderzoek ontdekte de belangenorganisatie van consumenten dat aanbieders van mobiel internet per MB tussen de 2 en 30 euro rekenen. „De prijsverschillen zijn erg groot. Er worden woekerwinsten gemaakt.”

De Consumentenbond begrijpt niet waarom de bedrijven hun klanten geen aantrekkelijke lage tarieven bieden voor bellen en internetten met de mobiele telefoon in het buitenland. „Heel veel Nederlanders bellen veel minder vaak of helemaal niet, omdat ze de hoge kosten vrezen. Ze zouden veel meer gaan bellen als de tarieven op een normaal peil lagen. Het is vreemd dat ze op die schatkist zitten, maar hem weigeren te openen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer