Nederlanders blijven meer consumeren
De Nederlandse consument blijft nog steeds meer geld uitgeven, maar doet dat wel op een voorzichtige en bescheiden manier.
In de eerste zes maanden van dit jaar is het volume van de binnenlandse individuele consumptie met 1,7 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. „De consumptiegroei is gematigd, maar stabiel”, constateerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdagochtend op basis van de jongste consumptiecijfers. Als de bestedingen aan goederen gecorrigeerd worden voor prijsveranderingen, komt de consumptiegroei uit op 1,2 procent.
Consumenten zijn in het eerste halfjaar vooral terughoudend geworden bij het aankopen van zogenoemde duurzame goederen. De bestedingen aan bijvoorbeeld een nieuwe auto namen in de eerste zes maanden gemiddeld met 0,8 procent toe. „Het groeicijfer over het tweede kwartaal is met 0,3 procent duidelijk achtergebleven bij de 1,4 procent van het eerste kwartaal”, aldus het CBS.
Het onderzoeksbureau merkt wel op dat de bestedingen aan duurzame goederen in het eerste kwartaal „enigszins geflatteerd” zijn. Volgens het CBS is dit te wijten aan de BTW-verhoging per 1 januari 2001. Particulieren kochten daarvoor nog snel een auto of kostbare consumentenelektronica. Dit had zijn weerslag op de bestedingen in de eerste maanden van dit jaar.
Met uitzondering van consumentenelektronica en vervoermiddelen is in de eerste helft van 2002 minder besteed aan goederen dan een jaar eerder. Zo is 4 à 5 procent minder uitgegeven aan lederwaren, schoenen, woninginrichting en huishoudelijke artikelen. De bestedingen bij kleding en textiel zijn, gecorrigeerd voor prijsstijgingen, bijna 1 procent gedaald. Voedings- en genotmiddelen kenden een gematigde toename van 0,8 procent.