Binnenland

Dorpen Zuid-Beveland soms lastig bereikbaar

Geen klei, maar graafmachines, vrachtwagens, shovels en zandhopen. Dat is het beeld langs veel wegen in de Zak van Zuid-Beveland. De aanleg van de Westerscheldetunnel is in volle gang. In de aanloop naar de opening gaan veel wegen op de schop. Soms met vervelende gevolgen voor de bevolking. „We moeten met z’n allen maar een beetje inschikken.”

29 August 2002 10:58Gewijzigd op 13 November 2020 23:46

De problemen in Zeeland concentreren zich rond de Sloeweg, de provinciale weg tussen Goes en de Sloehaven. Behalve een levensader voor het industriegebied is dit ook de belangrijkste weg naar dorpen als Borssele en Nieuwdorp. Sinds de afsluiting enkele weken geleden is het er dan ook niet makkelijker op geworden die plaatsen te bereiken. En het oponthoud duurt nog voort totdat op 15 november het laatste werk is afgerond.

De eerste werkzaamheden waarbij wegen werden afgesloten begonnen eind vorig jaar jaar, toen door de aanleg van een viaduct voor de Westerscheldetunnel een deel van de Bernardweg werd afgesloten. Twee maanden geleden werd het andere deel van de weg voorzien van nieuw asfalt. Nu komt daar de afsluiting van de Sloeweg bij, terwijl op de Monsterweg naar Borssele hard gewerkt wordt aan een viaduct over de tunnelweg en de aanleg van verkeersplateaus en een fietspad.

Directeur A. Spruit van vervoerbedrijf AMZ in Borssele vindt de vele werkzaamheden „tot op zekere hoogte onvermijdelijk. We moeten dan met z’n allen maar een beetje inschikken.” Tot grote problemen heeft het voor de busonderneming nog niet geleid, hoewel de tientallen bussen van AMZ dagelijks het dorp in en uit moeten. „Onze chauffeurs kennen de omgeving en vinden altijd de weg wel. Wel is het erg vervelend voor onze klanten. Die weten door alle omleidingen soms absoluut niet meer hoe ze in Borssele moeten komen. Vaak faxen we een dag van tevoren een actuele routebeschrijving, maar dan nog kan het voorkomen dat iemand ergens vanuit het Vlissingse havengebied belt hoe hij verder moet.”

Voorzitter Ronald de Baar van de dorpsraad in Ovezande zal echter blij zijn als de werkzaamheden achter de rug zijn. „Hoewel het geen officiële omleidingsroute is, komen veel mensen door ons dorp. En dat merk je. Het is veel drukker geworden.” Hij vindt het wel jammer dat de dorpsraad zo weinig wordt betrokken bij de omleidingen. „Dat is wel de afspraak. Maar helaas moeten we keer op keer uit de krant vernemen dat er iets aan zit te komen. En dan is het vaak al te laat voor overleg.”

Zowel De Baar als Spruit heeft de indruk dat diverse instanties wel enigszins langs elkaar heen werken. Spruit: „Enkele weken geleden stond er plotseling een aankondiging van het waterschap in de krant dat er een fietspad naar Borssele wordt aangelegd. Daarvoor gaat de Monsterweg, de belangrijkste ontsluitingsweg tot het dorp, een aantal dagen dicht. Dat is natuurlijk behoorlijk vervelend.”

Volgens een woordvoerster van het Waterschap Zeeuwse Eilanden is het inderdaad zo dat er gewerkt wordt aan het fietspad. „We zijn zelfs al begonnen.” Ze gelooft echter niet dat het werk echt grote problemen oplevert. „Het gaat om een vrijliggend fietspad langs de Monsterweg. Ook komen er verkeersplateaus bij de voornaamste kruisingen op de weg. Dat moet de veiligheid verbeteren.” Om het verkeer in goede banen te leiden zijn er verkeerslichten geplaatst. De weg wordt niet helemaal afgesloten. „Een toevallige samenloop van omstandigheden”, noemt ze het samenvallen met andere werkzaamheden. „Daar hebben we niet bij stilgestaan.”

Wie wel heeft stilgestaan bij de problemen die het wegwerk kunnen opleveren, is A. J. Gideonse van de dienst infrastructuur en vervoer van de provincie Zeeland. „Bij het opstarten van het werk rond de Sloeweg hebben we met alle wegbeheerders bij elkaar gezeten. Dat is vrij uniek. Er zijn wel een stuk of vijf partijen die er iets over te zeggen hebben.” Volgens Gideonse heeft het goede overleg ervoor gezorgd dat het nu geen totale chaos is op de wegen. „Bovendien hebben we huis aan huis een folder met omleidingsroutes bezorgd, omdat het allemaal best ingewikkeld is.

De grootste problemen worden volgens Gideonse veroorzaakt door mensen die zich niet aan de aangegeven routes houden. „Die rijden dan met z’n allen door kleine dorpen, waardoor het daar flink drukker wordt. Mensen zijn wat dat betreft een beetje eigenwijs. Als ze de aangegeven routes volgen zijn ze er net zo snel. En dat is wel zo veilig voor de inwoners van Zuid-Beveland.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer