SUV met eigenschappen van een personenauto
Op het gebied van terreinwagens en SUV’s heeft Mitsubishi het nodige in de melk te brokkelen. Met de nieuwe Pajero kiest het merk bewust voor het karakter van een onvervalste 4x4 met een onverschrokken uitstraling. De nieuwe Outlander daarentegen is meer dan voorheen een SUV. Een wagen die bovendien geleverd kan worden met een derde zitrij.
De tweede generatie Outlander lijkt wel heel snel te zijn aangetreden. Dit komt omdat de eerste Outlander al wat langer bestond op het moment dat hij in Europa op de markt kwam. Sterker nog, de bestaande Outlander, uitsluitend verkrijgbaar met benzinemotoren, blijft voorlopig beschikbaar. De nieuweling is er op dit moment namelijk alleen als diesel.Die diesel is een bekende. Mitsubishi koopt deze in bij Volkswagen. Het is de vertrouwde 2 liter 16-klepper die een vermogen levert van 140 pk en tot een koppel komt van 310 Nm bij 1750 tpm. Dit klinkt allemaal heel behoorlijk, maar we moeten niet vergeten dat er een gewicht van 1665 kilo op gang gebracht moet worden, nog zonder passagiers en hun bagage. Er moet dus flink gewerkt worden.
Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak doet de motor prima zijn best, haalt een top van 187 km/u en weet in 10,8 seconden de 100 km/u op de teller te zetten. Er komt overigens nog een sterkere diesel aan, de 2,2 liter HDiF van Peugeot. Daarvoor bestaat ook een samenwerking. Mitsubishi gaat namelijk op basis van deze Outlander de Citroën C-Crosser en de Peugeot 4007 bouwen.
Vriendelijk front
De uitstraling van de nieuwe Outlander vraagt enige gewenning, maar daarna ontdekt de kijker steeds meer aardige details. De auto heeft een vriendelijk front met zijn ronde vormen. Onder in de bumper zit een aluminiumkleurige plaat ter bescherming van de erachter gelegen technische delen. Mistlampen zijn in de hoeken van de bumper opgenomen. De wielkasten hebben flinke randen die de 18 inch wielen op de Intense±uitvoering extra benadrukken. Portiergrepen, dakrails en randen onder langs de portieren zijn metaalkleurig. De driehoekige D-stijl is een typisch Japans element, dat ook steeds meer bij Europese auto’s opduikt.
De bolle achterruit vult de volle breedte van de Outlander. Erboven zit een bescheiden dakspoiler. De achterlichten vormen een fraai detail. Ze zijn zilverkleurig en worden pas rood of oranje als ze oplichten. De achterklep gaat in twee delen open. De bovenkant tot en met het lichtniveau. Het onderste deel vormt een soort van laadplateau en dat is erg handig bij het inladen van zware en grote bagagestukken.
Vanaf de Intense+ biedt de Outlander standaard een uitklapbaar bankje in de vloer van de bagageruimte. Meer kan er niet van worden gemaakt. Dit kleinood moet louter en alleen gezien worden als noodvoorziening, met voor volwassenen veel te weinig hoofd- en beenruimte. Bovendien zit je met enorm opgetrokken knieën. Kleine kinderen zullen het er uiteraard meer naar hun zin hebben.
Op de tweede zitrij staat een volwaardige achterbank met uitklapbare middenarmsteun en hoofdsteunen die als ze niet in gebruik zijn, over de rugleuning kunnen worden geschoven om het zicht naar achteren niet onnodig te beperken. Kritiek krijgen de gordels, die niet in hoogte verstelbaar zijn en zo hoog zijn geplaatst dat ze zelfs volwassen passagiers in de nek snijden. Voorin heeft niemand te klagen. Daar staan twee uitstekende stoelen met ruime verstelmogelijkheden en een opmerkelijk goede ondersteuning van de schouders. Ook de stand van het stuur kan worden gevarieerd.
Ronde klokken
Het dashboard is van het type mooi door eenvoud. De binnenkant is vooral in zwart uitgevoerd, met aluminium elementen rond de ventilatieroosters, op het stuur, op de deurpanelen en rond de versnellingspook. Het instrumentarium bestaat uit twee ronde klokken voor snelheid en toerental met in het midden een digitale display met alle andere informatie. Tussen de stoelen in, naast de handremhendel, is een grote, ronde knop te vinden voor het inschakelen van de vierwielaandrijving.
Op een droge, verharde ondergrond rijdt de Outlander met alleen voorwielaandrijving en dat is dan ook meteen de stand die het meest zal worden toegepast. Door de knop in de stand 4WD te draaien, indien de omstandigheden daar aanleiding toe geven, wordt de achterwielen tot maximaal 30 procent van de aandrijfkrachten toegespeeld. Op gravelpaden of in de sneeuw kan het handig zijn dat de motor evenredig alle wielen aandrijft en daarvoor dient de stand LOCK.
Alhoewel de Outlander tot de categorie SUV’s kan worden gerekend, geeft de auto het gevoel van een normale personenauto, zowel vanwege de zithouding als door de uitstekende eigenschappen van het onderstel. Ook bij hoge snelheid is er van instabiliteit geen sprake. Mitsubishi heeft er alles aan gedaan om het zwaartepunt te verlagen, ondanks de hoge carrosserie. Een aardig detail is onder meer het aluminium dak.
Concurrenten
Tractie Controle en ESP staan klaar om indien nodig in te grijpen, maar dat zal niet snel nodig zijn. De Volkswagen diesel staat niet bekend als de stilste in de markt en het typische dieselgeluid is ook in de Mitsubishi op de achtergrond te horen. Irritant wordt het gelukkig niet. De zes handmatige versnellingen schakelen vlot en trefzeker. Een automaat is tegen een bescheiden meerprijs van 1800 euro beschikbaar. Zoals gezegd volgt ook de sterke 2,2 liter PSA-diesel alsmede een 2,4 liter benzine en waarschijnlijk ook een lekkere V6. Maar de 2 liter diesel zal ongetwijfeld de zuinigste van het stel blijven, met een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 12,5.
Mitsubishi ziet de Koreaanse aanbieders als grote concurrenten. Prijstechnisch loopt de Outlander daar ook keurig mee in de pas. De Intense+ staat op het een na hoogste uitrustingsniveau met de 18 inch wielen, een Rockford Fosgate 650 Watt audiosysteem, bluetooth voor handsfree bellen, privacy glass en een derde zitrij en kost 39.999 euro. Instappen kan bij de Invite voor 35.999 euro.