Economie

Nieuwe regels tegen „digitale tsunami”

NIEUWEGEIN - Bang voor een opmars van doe-het-zelfmakelaars binnen de gelederen, zegt de NVM niet te zijn. Toch wijzigt Nederlands grootste makelaarsvereniging de regels. Digitale vakbroeders moeten hun bedrijfsplannen straks flink gaan herzien. „We worden verplicht om rondjes te gaan rijden om de panden. Dit is pure prijsopdrijving.”

Marcel ten Broeke
5 April 2007 11:09Gewijzigd op 14 November 2020 04:40
UTRECHT – De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) legt haar leden binnenkort strengere regels op. De bedoeling is dat NVM makelaars de huizen die ze verkopen ook daadwerkelijk zelf moeten hebben gezien. Dat heeft grote gevolgen voor zogenaamde webma
UTRECHT – De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) legt haar leden binnenkort strengere regels op. De bedoeling is dat NVM makelaars de huizen die ze verkopen ook daadwerkelijk zelf moeten hebben gezien. Dat heeft grote gevolgen voor zogenaamde webma

De NVM wil zich sterker positioneren als A-merk. Om dat te bereiken legt de vereniging -met een marktaandeel van 72 procent met afstand markleider in de branche- de leden binnenkort strengere regels op.De nieuwe spelregels worden op 8 juni voorgelegd aan de leden, zegt waarnemend NVM-voorzitter Wim van Kampen. „Die moeten eerst hun goedkeuring verlenen, maar het ziet er naar uit dat ze akkoord gaan.”

De regelgeving heeft gevolgen voor alle leden van de NVM, maar vooral de effecten voor de ’digitale’ makelaars binnen de vereniging springen in het oog. De bedoeling is namelijk dat NVM-makelaars de huizen die ze verkopen ook daadwerkelijk zelf hebben gezien. En juist dat doen webmakelaars op dit moment niet.

„Zo’n twintig digitale makelaars zullen hun businessplan inderdaad flink moeten wijzigen”, erkent Van Kampen. Uit onderzoek blijkt volgens hem dat de meeste consumenten het liefst een makelaar over de vloer krijgen. „Internetmakelaardij staat daar haaks op.”

Toch weerspreekt de NVM-voorman dat de regelwijziging primair is bedoeld om het de webmakelaars binnen de club lastig te maken. „Wij vrezen geen tsunami van digitale makelaars”, zegt Van Kampen. De huidige opmars van doe-het-zelfmakelaars -inmiddels goed voor zo’n 4 procent van de markt- lijkt volgens hem heel wat, „maar wanneer je bij nul begint, groei je natuurlijk altijd relatief snel.”

Van Kampen benadrukt het belang van de regelwijziging voor alle leden. „Sinds de liberalisering van de branche is het begrip makelaar flink geërodeerd. Wij willen echter een A-merk zijn met alle dienstverlening die daarbij hoort. We hameren daarom ook op educatie om zo de kwaliteit binnen de NVM te waarborgen. Straks moeten er op elk kantoor, naast de registermakelaar, voldoende gekwalificeerde mensen zitten.”

Directeur Jeroen Stoop van Makelaarsland verwelkomt de investering in educatie, maar de voorgenomen verplichting dat elk huis dat te koop wordt gezet eerst door de makelaar bekeken moet zijn, noemt hij „onzinnig.”

Stoop: „De NVM wil nu dat onze onderhandelaars rondjes gaan rijden langs de panden. Dat is slecht voor het milieu en het drijft bovendien onze prijs op. Met deze verplichting kunnen we de klant niet meer bedienen voor 795 euro.”

Het kantoor van Stoop zorgde in 2005 voor roering in de makelaardij door woningen voor een vast bedrag van 795 euro (vier tot vijf keer minder dan een regulier makelaarscourtage) op de populaire NVM-woningwebsite Funda te plaatsen. Verder verzorgt het kantoor een taxatie, voert het telefonisch de onderhandelingen en regelt het de juridische afwikkeling. Bezichtigingen en foto’s regelt de klant zelf.

Volgens Stoop beweert de NVM ten onrechte dat een fysiek woningbezoek de kwaliteit van een makelaarskantoor verhoogt. „Wij bewijzen elke dag dat het ook prima anders kan. Sinds 2005 hebben we al ruim 4000 woningen verkocht en we krijgen eigenlijk nooit klachten.”

Stoop noemt de statutaire wijziging daarom de „zoveelste truc” van de NVM om de positie van Makelaarsland aan te vallen. Hij vermoedt dat het plan is ingegeven door de wens van de NVM om de courtage in de branche op een hoger niveau te houden.

„Wanneer wij hogere prijzen moeten vragen, kunnen reguliere makelaars makkelijker hun hoge courtage handhaven.” De gemiddelde courtage in de branche is in de laatste jaren flink gedaald, zegt Stoop. Eerst door de liberalisering van de makelaardij en daarna door de komst van initiatieven als Makelaarsland.”

Als de voorgestelde regels daadwerkelijk worden ingevoerd, laat Stoop het er niet bij zitten. „Onze advocaten staan al in de startblokken. Ik verwacht trouwens ook niet dat instellingen als de Nederlandse Mededingsautoriteit, de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis dit plan zien zitten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer