Iedereen let op de reisbranche
DEN HAAG (ANP) - Sinds zondag geldt de code reisaanbiedingen officieel. De code moet een einde maken aan ondoorzichtige constructies met extreem lage vanafprijzen, waar de reisbranche om berucht is.
Vooralsnog lijken de gevestigde toeristische bedrijven zich keurig te houden aan de afspraken, maar organisaties als de Consumentenbond, de Consumentenautoriteit en de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) houden de branche scherp in de gaten. „Als het nodig is, stappen we naar de rechter of leggen we zelf boetes of dwangsommen op”, waarschuwt Marije Hulshof, de Consumentenautoriteit.De bedrijven in de toerismesector hebben met de consumentenorganisaties en met de overheid afgesproken dat ze eerlijk reclame gaan maken. Ze garanderen „redelijke beschikbaarheid” van hun aanbiedingen.
„Het is nu over met de misleidende en agressieve reclameboodschappen en de markt wordt eindelijk transparant. Dit is een heel mooie ontwikkeling”, vindt Hulshof. „Tot nu toe was het een enorm karwei om aanbiedingen goed te vergelijken. Het kwam toch vaak neer op het vergelijken van appels met peren. Dat is nu als het goed is voorbij.”
De Consumentenautoriteit vormt het sluitstuk op het systeem van zelfregulering in de reisbranche. Hulshof is „voorzichtig optimistisch” gestemd over de gevolgen die de code reisaanbiedingen zal hebben. „De ANVR en de Barin, de koepel van luchtvaartmaatschappijen, nemen de code uiterst serieus en dat is begrijpelijk. De code kan alleen slagen als iedereen zich er aan houdt.”
Hulshof verwacht dat bonafide bedrijven die zijn aangesloten bij de ANVR, zich zeker zullen houden aan de afspraken. „Overtredingen zijn eerder te verwachten bij de niet-aangesloten bedrijven, die zich niet gebonden voelen aan de afspraken.”
De Consumentenautoriteit liet in februari al eens haar tanden zien tegenover een Duits bedrijf. Dat bood via www.ufoflug.com vluchten aan naar Marokko. De webwinkel liet klanten een vlucht boeken zonder dat ze daarvoor expliciet toestemming gaven. Ook ontbraken de noodzakelijke gegevens in geval van vragen of klachten. Op verzoek van de Consumentenautoriteit heeft de Duitse zusterorganisatie het Nederlandstalige deel van de site laten verwijderen.
„Dat was een Europese primeur”, aldus Hulshof. „Sinds 1 januari werken de toezichthouders op consumentenzaken in heel Europa samen. Dit was het eerste zichtbare resultaat.”
De Consumentenbond volgt de invoering van de code ook op de voet. Woensdag opende de bond het meldpunt ”reislokkertjes”. In een paar dagen tijd kwamen daar volgens een woordvoerder van de belangenorganisatie ongeveer twintig klachten binnen. De Consumentenbond gaat de klachten analyseren en bekijkt dan of nadere actie nodig is.