DSM trekt voorstel voor loyaliteitsdividend in
HEERLEN (ANP) - DSM trekt het voorstel voor een loyaliteitsdividend in. Dat maakte het chemieconcern woensdag tijdens zijn aandeelhoudersvergadering bekend. Eerder op de dag oordeelde de ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam dat het speciale dividend, bedoeld om trouwe aandeelhouders extra te belonen, niet toelaatbaar was.
Woensdagochtend verzochten twaalf beleggingsfondsen, onder aanvoering van de durfkapitalist Franklin Templeton, en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) de ondernemingskamer om opschorting van de introductie van het loyaliteitsdividend. Ook eisten zij een onderzoek naar het beleid en de gang van zaken, een zogenoemde enquêteprocedure, bij DSM rond het speciale dividend.„De intrekking van het loyaliteitsdividend is heel verstandig, anders lopen ze het risico dat ze tweemaal een pak slaag krijgen”, zei Paul Coenen, hoofd juridische zaken van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), in een reactie. Daarmee doelde hij op de uitkomst van de mogelijke enquête naar het beleid bij DSM. „Eindelijk is bepaald dat alle aandeelhouders, klein of groot, gelijk horen te worden behandeld.” Hij verwacht dat het enquêteverzoek wordt ingetrokken.
Ook de beleggingsfondsen, onder leiding van durfkapitalist Franklin Templeton, zijn tevreden met de uitkomst. „Het blijkt in duidelijke bewoordingen dat het plan dat DSM heeft geïntroduceerd in strijd is met het wettelijk gelijkheidsbeginsel”, zei Allard Huizing, raadsman van Templeton.
DSM was aanvankelijk van plan de statutenwijziging, die nodig was voor het speciale dividendprogramma, woensdag op de aandeelhoudersvergadering in Heerlen in stemming te brengen. De rechter verbood dat echter. „Er zijn gegronde redenen om te twijfelen aan het beleid van DSM in deze”, zei president Huub Willems woensdag.
DSM-bestuursvoorzitter Peter Elverding had de uitspraak niet verwacht, liet hij in een schriftelijke reactie weten. „De ondernemingskamer is van mening dat het voorgestelde loyaliteitsdividendprogramma in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. Daarom trekken wij het voorstel terug.” DSM beraadt zich op andere mogelijkheden om de doelstelling van het programma, het versterken van de relatie met de aandeelhouders, te bereiken.
In een poging aandeelhouders voor een langere termijn aan zich te binden, lanceerde DSM in september vorig jaar het loyaliteitsdividend. Dit kost het bedrijf jaarlijks naar schatting 5 miljoen euro, maar daarvoor krijgt DSM inzicht in wie zijn aandeelhouders zijn.
Aandeelhouders die zich registreren bij DSM en drie jaar hun stukken DSM vasthouden, zouden een eenmalige uitkering krijgen van 30 procent van het gemiddelde dividend in de voorgaande periode van drie jaar. Vervolgens krijgt de ”trouwe” aandeelhouder 10 procent extra dividend per jaar in de periode daarna.