Cee’d afgestemd op Europese smaak

Een van de sterkst groeiende automerken in Nederland en ver daarbuiten is het Koreaanse merk Kia. Deze volledige dochter van Hyundai weet zich uitstekend te ontwikkelen. Zo goed zelfs dat men zich ten burele van het moederbedrijf wel eens achter de oren zal krabben. Bij die groei hoort ook een fabriek in Europa, waaruit inmiddels de vijfdeurs Cee’d naar buiten rolt.

Tony Vos
23 March 2007 13:45Gewijzigd op 14 November 2020 04:38
De in Europa geproduceerde Kia Cee’d scoort, zonder op bijzondere punten een uitschieter te zijn, over de volle linie uitstekend. Foto Tony Vos
De in Europa geproduceerde Kia Cee’d scoort, zonder op bijzondere punten een uitschieter te zijn, over de volle linie uitstekend. Foto Tony Vos

De ontwikkeling van Aziatische automerken gaat bijna stuk voor stuk volgens hetzelfde plan. Waar diverse Europese merken inmiddels meer dan honderd jaar oud zijn, gaat de historie van de meeste Japanners, Koreanen en Chinezen minder ver terug. Stuk voor stuk beginnen ze als budgetmerken vanwege lage lonen, maar ze groeien gaandeweg uit tot serieuze spelers. En bij zo’n serieuze speler hoort een eigen Europese fabriek waar auto’s worden gemaakt die speciaal op de Europese klant zijn afgestemd.De nieuwe Cee’d is een vijfdeursuitvoering, maar er staan daarnaast een fraaie stationwagon, een vlotte driedeurs en wellicht ook nog een cabriolet op de planning. De uitstraling van de vijfdeurs is niet echt Europees. De auto doet nog het meest denken aan een Toyota Corolla vijfdeurs, zonder daar overigens een negatief oordeel mee uit te spreken. De 4,24 meter lange hatchback ziet er prima uit en zal beslist een brede kopersgroep aanspreken.

Het front toont karakter met een brede V-vorm vanaf de bumper tot over de motorkap, grote heldere koplampen en keurig in de bumper geïntegreerde mistlampen. We menen hierin een toefje Opel Astra te herkennen. Bij het profiel valt het driehoekige achterste zijruitje op en de eveneens driehoekige tegenvorm in het plaatwerk. Niets nieuws onder de zon overigens!

Ook de achterkant is niet opvallend, maar absoluut keurig, zodat de Kia Cee’d beslist geen afkeuring krijgt vanwege zijn vormgeving.

Usb-stick
Dat gevoel van keurig zet zich voort in het interieur, waar de vormgeving meer dan aan de buitenkant voor Europees kan doorgaan. Bij de bekleding wordt de keuze geboden uit een beschaafde blauw- of roodtint voor de middenbanen van de stof. De stoelen zijn normaal van formaat en worden geleverd met een hoogteverstelling. Het stuur is gelukkig in twee richtingen verstelbaar, waardoor een goede zitpositie snel gevonden is.

Het dashboard heeft een zwart lichaam en in het geval van de X-ecutive een metaalachtige afwerking van de middenconsole. Het geheel ziet er serieus uit; het loopt niet over van de overbodige knopjes. Het stuur is netjes met leer bekleed en heeft bedieningsknoppen voor onder meer de standaard radio/cd-speler. Daaraan is nog een aardige feature gekoppeld: aansluitmogelijkheden voor een iPod, MP3-speler of usb-stick met muziek. Dat is niet eens meer de toekomst, maar gewoon het heden.

Binnenin de Cee’d is het voor vier volwassenen goed toeven, want voor passagiers achterin van normale lengte is er voldoende ruimte. De bagageruimte heeft met 340 liter een prima inhoud voor een model uit de middenklasse. Het neerklappen van de achterbank levert een vergroting op tot 1300 liter. Het leveringsprogramma van de Cee’d omvat vier uitrustingsvarianten die luisteren naar de originele namen X-pect, X-tra, X-ecutive en X-clusive.

Bladerend door de specificaties blijkt er op elementaire zaken niet bespaard te zijn. Zo heeft ieder exemplaar standaard zes airbags, een alarmsysteem, elektrisch bedienbare voorportierruiten, boordcomputer, verwarmde, elektrisch verstelbare buitenspiegels en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Airconditioning is er vanaf het tweede niveau en wie een volledig automatisch systeem wenst komt bij de X-ecutive uit.

Maximale souplesse
De motorische mogelijkheden bij de Kia Cee’d zijn groot. Benzinerijders kunnen kiezen uit drie 16-kleppers met variabele kleptiming van 1,4 tot 2 liter inhoud. Er zijn twee diesels. De 2 liter wordt alleen met de hogere uitrustingsvarianten gecombineerd, terwijl de 1.6 met variabele turbogeometrie over de hele linie wordt ingezet. Niet vreemd, want bij een voertuiggewicht van 1267 kg is deze motor met een vermogen van 115 pk en vooral een koppel van 255 Nm ruim voldoende. Het fijne is dat deze grote trekkracht beschikbaar is tussen 1900 en 2750 tr/min en dat betekent dat de maximale souplesse over een groot deel van het bruikbare toerengebied permanent aanwezig is.

De motor voelt lekker krachtig aan en dat laat zich vertalen in goede prestaties: een top van 188 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 11,5 seconden. Het is ook erg fijn dat deze diesel zonder er moeite voor te hoeven doen heel gemakkelijk zuinig te rijden is. Een praktijkgemiddelde van boven de 1 op 17 is eenvoudig te realiseren. De Cee’d 1.6 CRDi heeft met 126 gr/km ook een lage CO2-uitstoot.

Europese smaak
Alhoewel de Cee’d niet snel een uitschieter is, blijkt ook bij het onderstel dat Kia zijn zaakjes goed op orde heeft. Voor wordt de vertrouwde vinding van McPherson aangetroffen, terwijl achter een multilinkophanging wordt toegepast. Voor het eerst kan bij een Kia gezegd worden dat deze voor de volle 100 procent op de Europese smaak is afgestemd. De auto heeft ook bij hoge snelheden een prima stabiliteit en is rechtuit op de snelweg moeilijk van zijn koers te brengen. Hij gaat bovendien trefzeker een bocht in en komt er op dezelfde manier weer uit en weet tegelijk wegoneffenheden als drempels prima op te vangen. De X-ecutive staat standaard op 16 inchwielen met 205/55-banden.

Over het geheel genomen maakt Kia met de Cee’d een prima indruk. Geen uitblinker op specifieke terreinen, maar wel een meer dan uitstekende allrounder die inspeelt op de wensen en behoeften van een zeer grote groep automobilisten. Dat doet het merk bovendien ook met de prijs. De 1.6 CRDi start als X-tra voor 21.995 euro, terwijl de behoorlijk complete X-ecutive uitvoering 24.495 euro kost. Daarmee wordt de concurrentie beslist op achterstand gezet.

Kia Cee’d 1.6 CRDi X-ecutive

Waardering
+ keurig afgewerkt, voldoende ruime middenklasser, zuinige diesel, gunstige prijs

  • heeft een weinig opvallend en vernieuwend uiterlijk

Techniek
Cilinderinhoud: 1582 cc; maximumvermogen: 85 kW/115 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 255 Nm bij 1900-2750 tpm; acceleratie: 0-100 km/u: 11,5 seconden; topsnelheid: 188 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4235 mm; breedte: 1790 mm; hoogte: 1480 mm; wielbasis: 2650 mm; gewicht: 1267 kg; inhoud bagageruimte: 340-1300 liter; brandstoftank: 53 liter; Kia Cee’d 1.6 CRDi X-ecutive: 24.495 euro.

Alternatieven
Renault Mégane 1.5 dCi 85 Business Line 5-d: 24.465 euro

De minste vermogende diesel in de Mégane is toch een bijzonder prettige. Wat betreft prestaties en verbruik zonder meer een fijne motor. Voor een Franse auto is de Mégane aan de stugge kant. Het programma is haast oneindig als het gaat om keuzes.

Seat Leon 1.9 TDI Reference: 24.850 euro
Een middenklasser met een bijzondere vormgeving, die heel eigen aan het merk is. De TDI-motor is groter dan bij de Kia, maar deze diesel gaat al zo lang mee, dat hij niet meer de meest moderne is.

Toyota Auris 2.0 D-4D-F Terra 5-d: 24.940 euro
Splinternieuwe Toyota die ook in de middenklasse goed meekan als het gaat om de prijsstelling. Sterker nog, Toyota zet dit nieuwe model juist zeer scherp neer. De 2 liter is een geweldige motor en wat dat betreft kan de Cee’d wel eens een flinke dobber krijgen aan zijn Toyotasoortgenoot.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer