Opinie

Luister naar wensen van mkb-ondernemers

De AA-accountant is als brede adviseur en kenner van het midden- en kleinbedrijf goed op de hoogte van de wensen die leven bij mkb-ondernemers. Het is voor het kabinet belangrijk om naar deze wensen van mkb-ondernemers te luisteren.

23 March 2007 13:41Gewijzigd op 14 November 2020 04:38

Er waait sinds enige tijd een positieve wind over Nederland. Dat is goed nieuws. Weg met de negatieve geluiden en bewoordingen, maar gaan naar een meer positief beeld. Daarom geen tips, maar kansen voor minister Bos van Financiën. Kansen die, indien benut, zeer positieve gevolgen hebben voor economie en samenleving.Wat de kansen in het mkb betreft: het is te prijzen dat dit kabinet in het coalitieakkoord veel aandacht schenkt aan het mkb. De mkb-ondernemer kan die steun goed gebruiken om zijn belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie verder uit te bouwen. Concreet valt hierbij te denken aan het verstrekken van overheidsopdrachten aan het mkb, meer innovatievouchers en kwalitatief goede advisering en begeleiding bij Europese investeringstrajecten.

Ondernemen moet weer leuk worden. Fulltime formulieren invullen, elkaar tegensprekende en klantonvriendelijke ambtenaren en vele inspectiediensten horen daar niet bij. Daarom is het goed dat dit kabinet -met minister Bos in een sleutelpositie- nu echt werk wil maken van administratieve lastenverlichting in en voor het bedrijfsleven door een nieuwe tranche van 25 procent voor te stellen. Als er ook meer aandacht komt voor nalevingskosten, zal het positieve effect nog groter worden.

Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen geldt als een kans voor het mkb. Duurzaamheid is een van de sleutelwoorden in het regeerakkoord. Het mkb kan een grote rol spelen bij het succesvol maken van mvo in Nederland. Het is dan beter om in plaats van te straffen voor slecht gedrag, goed gedrag te belonen. Zo kan het mkb een belangrijke rol vervullen inzake technische en sociale innovatie. Subsidies voor innovatieprogramma’s zouden daarom beschikbaar moeten zijn, niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor het mkb. Hierbij horen dan ook eenvoudige procedures.

Dan is er de kans om de Belastingdienst weer makkelijker en leuker te maken. De Belastingdienst zou weer klant- en mkb-vriendelijk moeten worden. De telefonische bereikbaarheid en de kwaliteit van dienstverlening zijn voor verbetering vatbaar. De dienst heeft in het verleden laten zien beter te kunnen. Daarom ligt ook hier een belangrijke uitdaging voor minister Bos.

Ook zijn er kansen in het tucht- en klachtrecht voor de mkb-accountant. Ondernemers maken veel gebruik van de diensten van de AA-accountant. Het accountantsberoep is een vertrouwensberoep. Als breed financieel en bedrijfseconomische adviseur van het mkb vervult hij een zeer belangrijke rol voor bedrijven. Een goed geregeld tucht- en klachtrecht is dan ook essentieel om het vertrouwen in het beroep te handhaven. Minister Bos kan een belangrijke rol spelen door haast te maken met het afronden van de wetgeving.

Ten slotte: de mkb-ondernemer zit niet te wachten op ingewikkelde nieuwe wetgeving, zoals de aangekondigde voorstellen voor belastingheffing over aanvullend pensioen.

Als minister Bos met de genoemde kansen aan de slag gaat, staat Nederland er over vier jaar beter voor. Wij zullen de minister in de tussentijd met positieve boodschappen blijven bestoken.

P. D. Bosschart AA, voorzitter NOvAA (Nederlandse Orde van Accountants-Administratieconsulenten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer