Deutsche Post zet in op postmarkt Nederland
DEN HAAG (ANP) - Deutsche Post zet een prijsvechter op de Nederlandse postmarkt. Interlanden Mail mikt op zakelijke klanten die grote volumes geadresseerde post willen versturen.
Het Duitse postconcern hoopt hiermee de concurrentie van de prijsvechter van TNT, Netwerk VSP, aan te kunnen.Klanten kunnen hun post op woensdag aanleveren bij Interlanden Mail. Vervolgens worden de stukken een week later bezorgd. De precieze bezorgdag staat niet vast. Zo wil de onderneming kosten besparen. „We denken daarom aan gesponsorde magazines waarvan de bezorgdag niet veel uitmaakt. Of aan charitatieve instellingen die fondsen willen werven”, zei John Kuiper, die leiding geeft aan onder meer Interlanden Mail, donderdag.
Kuiper noemt de oprichting van de nieuwe dienst een aanval op de positie van Netwerk VSP van TNT Post. Met deze dochter pleegt de Nederlandse marktleider volgens hem „concurrentievervalsing.” Netwerk VSP bezorgt voor 15 cent per stuk post, zei hij. „Dat kan niet, want een postzegel kost 44 cent. TNT bezorgt de post namelijk.” De TNT-dochter kan als enige partij goedkoop postzegels inkopen, aldus Kuiper.
Kuiper heeft overwogen een klacht tegen TNT in te dienen bij de kartelwaakhond NMa. Maar deze procedure zou te lang duren. „Ik heb geen zin om rechtszaken te voeren.” Interlanden Mail is volgens de directeur niet winstgevend, maar kost ook niets. Voor een miljoen poststukken betaalt de klant 13 cent per stuk. Als er minder wordt verstuurd, stijgt de prijs.
TNT Post reageerde gelaten op de komst van Interlanden Mail. Commercieel directeur Ger Jacobs verwacht geen prijzenslag op de postmarkt. „Er zijn altijd schermutselingen. Het is even vechten en prikken maar uiteindelijk kom je in een normale situatie terecht.” Hij ontkende bovendien dat er sprake is van concurrentievervalsing door Netwerk VSP. Een andere concurrent van Deutsche Post, Sandd, zei de oprichting van Interlanden Mail met interesse te volgen.
Deutsche Post kent al Selekt Mail in Nederland. Deze postbezorger verwerkt ook geadresseerde post en is alleen actief op de markt voor poststukken zwaarder dan 50 gram. TNT heeft het monopolie op de bezorging van brieven met een lager gewicht. Interlanden Mail en Selekt Mail vallen beide onder DHL Global Mail van Deutsche Post. Kuiper is directeur DHL Global Mail Benelux.