Economie

„Aanpak tanktoerisme kansloos”

STRAATSBURG (ANP) - Een plan van de Europese Commissie voor hogere minimumaccijnzen op diesel voor de transportsector in de gehele Europese Unie, is bij voorbaat kansloos omdat sommige EU-landen er nooit mee zullen instemmen.

14 March 2007 10:14Gewijzigd op 14 November 2020 04:36

Dat meent het CDA in het Europees Parlement.De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, wil dat Luxemburg en veel Oost- Europese landen de komende jaren de accijnzen op diesel verhogen, om zo te voorkomen dat vrachtwagenchauffeurs met zijn allen „miljoenen kilometers” omrijden om elders goedkoop te tanken. Dat is slecht voor het milieu en voor de concurrentie in Europa.

De Commissie wil dat de minimumheffing van 302 euro per 1000 liter (30,2 cent per liter) in zeven jaar wordt opgetrokken tot 380 euro per 1000 liter. Een land als Duitsland, met een dieselheffing van 470 euro per 1000 liter, loopt veel inkomsten mis doordat chauffeurs uitwijken naar goedkopere buurlanden, zoals Luxemburg -waar de belasting door afwijkende regels maar 28 cent per liter bedraagt-, Polen en de Tsjechische Republiek.

De Europese regeringsleiders besloten enkele dagen geleden tot een aanpak van het klimaatprobleem, waarbij de uitstoot van koolstofdioxide en andere zogenoemde broeikasgassen met 20 procent omlaag moet ten opzichte van het niveau van 1990. De verhoging van de dieselaccijns past daarin, maar kan rekenen op fel verzet van Luxemburg en landen in Midden- en Oost-Europa.

Volgens CDA-Europarlementariër Wortmann is het voorstel een ordinaire lastenverzwaring voor de transportsector. Veel zorgen maakt ze zich echter niet. „Dit is een belastingmaatregel die alleen kan worden ingevoerd met unanieme steun van de 27 EU-landen. En een aantal lidstaten zal hier zeker niet mee instemmen.”

Eurocommissaris Kovacs (Belastingen) zei gisteren dat het wegtransport verantwoordelijk is voor 20 procent van de kooldioxide uitstoot in de EU. Hij zei de nationale belastingtarieven niet te willen harmoniseren, maar wel een minimumtarief te willen invoeren.

Maar Wortmann is niet overtuigd. „Dit is verspilde energie. Laat de Commissie gewoon Luxemburg aanpakken, maar val daar de andere 26 lidstaten niet mee lastig. Bovendien is het fictie dat er minder zou worden gereden als de benzine duurder is.”

Negen EU-landen heffen nu minder dan 30 cent accijns per liter. Dat zou volgens het conceptvoorstel ten minste 38 cent moeten worden in 2014. In de plannen gaan alleen de accijnzen op diesel voor vrachtwagens omhoog, niet voor personenauto’s. Een vergelijkbaar plan van de Europese Commissie sneuvelde enige jaren geleden op onwil van de lidstaten.

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) spreekt van een „wrak voorstel, een raar verhaal.” Volgens TLN rijden truckers in de praktijk geen tientallen of honderden kilometers om voor iets goedkopere diesel: dat is zelden lonend.

Het argument van de Europese Commissie dat Duitsland momenteel jaarlijks 2 miljard euro aan accijns misloopt door lagere accijns in buurlanden, verbaast TLN niet: Duitsland heeft de op een na hoogste tarieven van de EU. „Beter zou het zijn om ook een maximum af te spreken in de EU.”

TLN wijst bovendien op de maatschappelijke functie van transporteurs. Bovendien hebben vrachtwagens geen alternatief: ze kunnen alleen op diesel rijden, terwijl gewone automobilisten een auto kunnen kopen die ook op benzine of aardgas rijdt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer