Onderwijs moet de Schepper erkennen
Geachte minister,
uw benoeming tot bewindspersoon op OCW wekt verwachtingen. U bent wetenschapper, bekend met het onderwijs. Als VGS willen we u graag een aantal aandachtspunten aanreiken. Vooraf merk ik op dat wij uw departement zien als een van de belangrijkste; op macroniveau verantwoordelijk voor de vormgeving en de uitvoering van het onderwijs aan de komende generatie en daarmee voor een groot deel bepalend voor hoe de toekomst van Nederland eruit gaat zien. Immers, jongeren die nu worden opgeleid, zullen straks onze beleidsmakers zijn.De handreikingen. Zorg dat het onderwijs uitgedaagd wordt om op innovatieve wijze onderwijs te geven. Het ”oude leren” is niet per definitie verkeerd, het ”nieuwe, competentiegerichte leren” is niet per definitie goed. Geef scholen ruimte om hieraan een eigen invullingen te geven. Reken ze af op eindresultaten, maar zorg ook voor rust in het onderwijsveld.
Zorg voor voldoende financiën, ook voor het funderend onderwijs. Het is positief dat het regeerakkoord voorziet in extra ruimte. Met name moet er voldoende aandacht blijven voor leerlingen met achterstanden en moet voortijdig schoolverlaten zo veel mogelijk worden voorkomen. Kleinschaligheid mag geen financiële drempel zijn.
Zorg voor aantrekkelijkheid van het beroep. De komende jaren ontstaat er een groot tekort. Hierbij zijn salariëring en beeldvorming belangrijk. Aan beide kunt u iets doen. Salarissen dienen marktconform te zijn en in overeenstemming met de zwaarte van de functie. Positieve beeldvorming ontstaat als we de kwaliteit bevorderen. Gezag moet weer vanzelfsprekend worden.
Laat het probleem daar waar het hoort. Te veel zien we dat maatschappelijke problemen op het bordje van de scholen worden gelegd: integratie, segregatie, voor- en naschoolse opvang. Geef scholen de ruimte om hun maatschappelijke opdracht -leerlingen te begeleiden naar verantwoordelijk burgerschap- op een eigen wijze in te vullen. De opvoedingsrol ligt echter primair bij de ouders. Daar hoort deze en moet deze blijven, in een voor het kind veilige opvoedingsomgeving.
Geef ruimte en middelen aan ontwikkelingen zoals ”passend onderwijs”, waarbij de ambitie is te komen tot sluitende afspraken over onderwijs en zorg in een vorm van samenwerking tussen verschillende onderwijstypen en zorginstellingen. Laat dit plaatsvinden in een voor leerlingen veilige leeromgeving, denominatief ingevuld, op plaatsen waar men zich thuis voelt.
Daarnaast is voor ons belangrijk het onderwijs te kunnen en mogen invullen op een wijze die past bij de eigen identiteit; de vrijheid van richting en inrichting zoals geborgd in artikel 23 van de Grondwet. Daarmee hangt nauw samen de ruimte om een eigen toelatings- en benoemingsbeleid te voeren. Wij geloven dat ons land gediend is met een volgende generatie die het leven en de inrichting ervan wil waarderen naar de normen van de Schepper Zelf. Als Hij zegent, gaat het ook met ons land pas echt goed. Daarin is ook het gerust samenleven gewaarborgd. Onderwijs dat de Schepper erkent, is daarom van nationaal levensbelang. Ten onrechte wordt wel gesuggereerd dat dit negatief uitwerkt op integratie van minderheden. Wij kunnen voorbeelden laten zien van concrete positieve invullingen op dit gebied.
Ik nodig u uit om over de genoemde punten van gedachten te wisselen, waarbij we u met een bezoek aan een van onze scholen in de praktijk kunnen laten zien hoe het reformatorisch onderwijs invulling geeft aan zijn onderwijstaak.
H. Vos, directeur VGS