Economie

Luxe sloep doet het goed op de Hiswa

AMSTERDAM - Nergens ter wereld is een sloep zo populair als in Nederland. Maar de reddingssloep van weleer is verworden tot een luxe watercabriolet.

Riekelt Pasterkamp
8 March 2007 10:19Gewijzigd op 14 November 2020 04:35

In alle soorten en maten liggen ze deze week in de RAI-hallen in Amsterdam: tientallen boten en bootjes, keurig op het droge. Tijdens de watersportbeurs Hiswa mogen alleen kinderen zich wagen in een klein wiebelend zeilbootje dat ronddobbert in een waterbak.Luxe en comfort zetten de toon. Geld lijkt geen probleem, want ook onder de watersporters slaat de vergrijzing toe, weet Rikkert Graat van de Hiswa. „Na een leven vol fanatiek zeilen, kiezen steeds meer mensen ervoor om passief te ontspannen op een motorboot. Anderen kiezen een zeilschip uit met alles erop en eraan dat beter past bij de leeftijd.”

En dus zijn zelfs de sloepen tegenwoordig varende paleisjes. Compleet ingericht met zachte zit- en rugkussens, wastafel, koelkastje, magnetron en dvd-installatie.

Een beetje sloep kost algauw 30.000 euro. Minder kan ook. Watersportbedrijf Victorie Recreatie uit Loosdrecht levert de „fraaie overnaadse, dubbelschalige polyester spiegelsloep” Freedom 550 Classic voor 7900 euro. Kaal. Met „elektrische bilgepomp en zonnedek” doet-ie 9450 euro.

Het bootje ziet er inderdaad gelikt uit. Een oudere heer zet zijn partner in de kussens en gaat zelf achter het stuurwiel staan. „Mooi ding”, zegt mevrouw. „Jammer dat we in Zoetermeer geen water hebben.”

De Hiswa is ook altijd goed om je te verlekkeren aan het onbereikbare. Zoals de VanDerHeijden Dynamic Deluxe van ruim 21 meter met bubbelbad.

Het schip kost 1,9 miljoen euro en alleen al het volgooien van de tank van 3000 liter kost ruim 4000 euro. Het 15 meter lange wedstrijdjacht X-50 van X-Yachts Holland kost 674.000 euro. Het is de publiekstrekker onder de zeilboten.

Het is overigens onwaarschijnlijk dat de twee superjachten op de beurs worden verkocht. Als dergelijke schepen al van eigenaar verwisselen, zijn de kopers vaak rijkelui uit het buitenland die een geschikte jachthaven en een enorme plas water tot hun beschikking hebben.

Het zeiljacht Saffier 32 van Saffier Maritiem uit IJmuiden en het motorjacht Kuster A-42 van Consonant Yachts uit Vriezenveen werden deze week tot Hiswa Boot van het Jaar verkozen.

Volgens Hans Buitelaar van het blad Motorjacht is de Kuster A-42 een schip voor verre reizen. „Hoge vrijboorden, een bolle kop en rondom een roestvrijstalen zeereling; dit jacht lijkt een zeeschip. Het is geen straf om er langere tijd op te moeten doorbrengen.”

Op het Veiligheidseiland van de Hiswa staan reddingsbrigades, waterpolitie, marine en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) dicht bij elkaar.

In de stand van de KNRM hangen allerlei reddingsvesten. Een groot deel van de watersporters beseft te weinig dat het dragen van een goed reddingsvest echt levensreddend kan zijn, is de boodschap van de redders. „Investeer eerst in goed overlevingsmateriaal”, zegt een KNRM’er. „Wat er overblijft kun je in de luxe steken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer