Economie

Inzet vrachttrams voor een schoner Amsterdam

AMSTERDAM - City Cargo zegt dat haar vrachttrams het zware vrachtverkeer dat nu in de Amsterdamse binnenstad komt, met de helft kan terugdringen. De vrachttram moet op termijn 2500 vrachtwagens per dag vervangen.

Redactie economie
8 March 2007 10:18Gewijzigd op 14 November 2020 04:35
AMSTERDAM – City Cargo Amsterdam presenteerde gisteren in de omgeving van Artis een vrachttram die de komende weken gaat proefdraaien in de hoofdstad. Als de proef een succes blijkt, kunnen volgend jaar de eerste goederentrams worden ingezet. Foto FBF.NL
AMSTERDAM – City Cargo Amsterdam presenteerde gisteren in de omgeving van Artis een vrachttram die de komende weken gaat proefdraaien in de hoofdstad. Als de proef een succes blijkt, kunnen volgend jaar de eerste goederentrams worden ingezet. Foto FBF.NL

City Cargo Amsterdam presenteerde woensdag in de omgeving van Artis twee vrachttrams die de komende weken gaan proefdraaien in de hoofdstad. Volgens de organisatie „een uniek concept in de wereld.”„Met de vrachttrams kunnen we alles vervoeren, alleen geen grote bouwmaterialen of groente-, fruit- en tuinafval. We denken er zelfs aan om de vrachttrams met goederen heen te laten rijden en met afval weer uit de stad”, zegt directeur P. L. Hendriks van City Cargo.

Als de proef een succes blijkt, kunnen in 2008 de eerste echte goederentrams worden ingezet. De voertuigen moeten de luchtkwaliteit in de stad verbeteren en de hectiek van vrachtwagens in de straten verminderen. Volgens de Amsterdamse stadskrant Het Parool snuift een kind dat in de Jan van Galenstraat op straat speelt „dagelijks de vieze lucht in van tien gerookte sigaretten.”

Hendriks stelde woensdag dat de stadsdistributie problematisch is. „Amsterdam wordt niet groter, alleen maar ouder.” Hendriks kwam op het idee toen hij in 2004 een bezoek bracht aan Volkswagen in het Duitse Dresden. Daar gebruiken ze vrachttrams om de fabriek te bevoorraden. De goederentram heeft geleid tot een forse afname van het aantal vrachtwagens in de regio.

Het plan voorziet in 53 vrachttrams in de stad. Daarmee kan het aantal vrachtwagens, 5000 in totaal, met de helft worden verminderd. Dit moet uiteindelijk allemaal leiden tot schonere lucht en minder verkeersdrukte. De Amsterdamse wethouder van Milieu, M. Vos, ziet „een schoon en gezond Amsterdam” voor zich. Ook zal de verkeersveiligheid in de stad verbeteren, meent City Cargo.

De vrachtwagens lossen hun waren bij speciale distributiecentra, die aan de rand van de stad komen te liggen. Van daaruit gaan de goederen via het reguliere tramnet de stad in, waar ze terechtkomen in zogeheten overslagstations. Uiteindelijk worden de spullen afgeleverd bij de bedrijven door futuristisch uitziende elektrisch aangedreven voertuigen, de zogenaamde E-cars.

EVO, belangenbehartiger van bedrijven die goederen vervoeren, ziet de vrachttram als een goed initiatief maar waarschuwt voor te hoge verwachtingen. „Het zal niet meevallen om met een concurrerend tarief te komen, omdat eerst sprake is van extra overslag.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer