Heineken even niet in supermarkt
AMSTERDAM - In tientallen supermarkten van onder meer Sligro, Jumbo, Deen, Dekamarkt, Spar en Poiesz ligt op dit moment geen bier van Heineken. De ketens vinden het bier te duur.
De supermarktketens kopen via de inkooporganisatie Superunie gezamenlijk producten in. Heineken wil niet al te veel over het conflict zeggen. „Met een aantal partijen zijn we er al uit, maar met de Superunie verlopen de onderhandelingen wat stroever”, aldus een zegsman van de bierbrouwer maandag.Bij Superunie was niemand bereikbaar voor commentaar. De inkoopcombinatie verzorgt de inkoop van goederen voor ongeveer vijftien supermarktketens.
Conflicten tussen fabrikanten van levensmiddelen en supermarktketens zijn niet vreemd. Vorig jaar kregen bierbrouwer Grolsch en Albert Heijn het met elkaar aan de stok, met als resultaat dat Grolsch tijdelijk moeilijk in de winkels van de Zaanse grootgrutter te verkrijgen was. Maar het conflict werd bijgelegd en de distributie kwam na enige tijd weer op gang.
Eerder kreeg Albert Heijn het al aan de stok met koekfabrikant Peijnenburg, een ruzie die voor de rechter werd uitgevochten.
Het grote probleem voor merkfabrikanten is dat hun producten doorgaans overal verkrijgbaar zijn. Een van de weinige punten waarop supermarkten zich met merkartikelen kunnen onderscheiden, is de prijs. En juist daar willen de fabrikanten van merkartikelenweer niet aan tornen, want als de ene supermarkt zo’n artikel tegen een lage prijs kan aanbieden, wil de concurrentie dat ook.
Op een ander gebied wint Heineken intussen terrein. De bierbrouwer heeft op de luchthaven van Hongkong zijn eerste bar geopend die helemaal om de Heinekenmerken draait. De brouwer wil nog meer van dergelijke „bierlokalen” openen op andere grote luchthavens. „We kijken overal, op alle continenten”, aldus een woordvoerster.
De bar in Hongkong, die in een ruimte van 100 vierkante meter plaats biedt aan hooguit zeventig mensen, is geen eigendom van het bierconcern. De brouwer doet zaken met de huurder van de locatie.
Wel is alles Heineken wat de klok slaat. De brouwer zet daarbij ook vermaak in, zoals rugby en Champions Leaguevoetbal, waar Heineken bij betrokken is als sponsor. „Het gaat ons om de merkbeleving. Onze ervaring is dat er dan ook meer Heineken wordt gedronken.”
Heineken heeft op andere locaties al ervaring opgedaan met concepten die geheel om eigen merken draaien. In Italië bestaan bijvoorbeeld speciale Amstelbars. In Spanje wordt Cruzcampo zo aan de man gebracht.
Heineken is al op diverse luchthavens leverancier van bars. Daarnaast is het bier aan boord te vinden van vele luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, British Airways en Singapore Airlines.