Auto’s op een presenteerblaadje

De tijd dat consumenten bosjes autoverkopers afliepen op zoek naar een occasion is voorbij. Mensen maken tegenwoordig vaak gebruik van de mogelijkheden die internet biedt. Autosites scoren hoge bezoekersaantallen. De bedenkers van de zoekmachine www.gaspedaal.nl spelen in op die trend.

2 March 2007 16:05Gewijzigd op 14 November 2020 04:34

GasPedaal ging 9 februari de lucht in. „Het is de eerste autozoekmachine die het complete occasionaanbod van de vijf grootste Nederlandse autosites doorzoekt”, vertelt Jan-Willem Tusveld, directeur van InnoWeb, een bedrijf dat innovatieve internetconcepten ontwikkelt en exploiteert. De site neemt werk uit handen. Zelf occasionaanbieders afstruinen hoeft niet meer. De zoekmachine biedt het gewenste aanbod op een presenteerblaadje aan. Doorklikken naar de webpagina(’s) waarop een vierwieler te vinden is, is vervolgens een koud kunstje.Wie de aanschaf van een gebruikte wagen overweegt, doet er goed aan zich te oriënteren op internet. Het web geeft informatie over een reële prijs voor een bepaald type auto, over veelvoorkomende accessoires en laat zien of een model dun of dik gezaaid is bij handelaren. Zo’n rondgang heeft als voordeel dat iemand beter beslagen ten ijs komt in de showroom, gerichte vragen stelt en scherper kan onderhandelen. Een minpunt is dat dezelfde auto op verschillende occasionsites kan opduiken. GasPedaal filtert die overlap eruit en toont een voertuig slechts één keer.

Zolderkamer
GasPedaal is het eerste product van InnoWeb. Investeerders in deze jonge onderneming zijn Vinden.nl B.V. en MarktPlaza B.V. „Beide organisaties beschikken over veel kennis op het gebied van metasearchtechnologie”, licht Tusveld toe. 1998 knutselde hij op zijn zolderkamer de metazoekmachine Vinden.nl in elkaar. Hij kreeg de smaak te pakken en bedacht ook concepten als Zoeken.nl.

De nieuwe autosite is niet geboren dankzij noodkreten van consumenten of handelaren over het versnipperde aanbod op internet, maar tijdens een brainstormsessie van InnoWeb. „We zijn nagegaan wat consumenten op internet doen, wat ze willen en in hoeverre hun verlangens al vervuld zijn. Autosites blijken enorm populair, vooral bij mannen. Ze nemen nog altijd in aantal toe en bezoekcijfers blijven onverminderd hoog. Vanuit dit gegeven hebben we gezocht naar mogelijkheden om het totale occasionaanbod bij elkaar te brengen.”

Autonieuws
Tusveld is dik tevreden over de respons op GasPedaal. „Dagelijks komen 6000 tot 10.000 unieke bezoekers langs.” Niet alleen consumenten blijken in hun sas met de nieuwe site. „Ook de autobranche reageert enthousiast. Onze zoekmachine biedt dealers en autobedrijven een centrale plek om na te gaan hoe een bepaalde occasion in de markt ligt en voor welke prijs collega’s een type in de showroom hebben staan. Dit bespaart hun tijd.”

Negatieve reacties hebben de directeur nog niet bereikt. „Wel vragen van particulieren of ze hun auto bij ons te koop konden zetten. Dat is niet mogelijk, omdat wij enkel bestaande sites doorzoeken. Om aan dergelijke verzoeken tegemoet te komen, hebben we vorige week het tabblad Marktplaats aan de homepage van GasPedaal toegevoegd. Hiermee kan gezocht worden op Marktplaats.nl, Speurders.nl en MarktPlaza.nl, sites die veel minder verfijnopties bieden.”

Het blijft niet bij deze toevoegingen. „We denken aan mogelijkheden om autoverzekeringen en autofinancieringen met elkaar te vergelijken. Binnenkort gaan we autonieuws brengen. Boven het zoekresultaat komen desgewenst enkele headlines te staan die doorverwijzen naar het laatste nieuws van bronnen elders op het web. Een bezoeker van GasPedaal kan er ook voor kiezen om altijd de meest recente feiten over een merk of model te zien te krijgen.”

Paraplu boven databases
Een metazoekmachine haalt zijn gegevens uit de databases van allerlei sites. GasPedaal doorzoekt standaard AutoScout24.nl, AutoTrack.nl, AutoTrader.nl, AutoKopen.nl en AutoTelegraaf.nl of gaat na wat op MarktPlaats.nl, Speurders.nl en MarktPlaza.nl te vinden is. De resultaten worden vervolgens geanalyseerd. Op basis van die analyse wordt het zoekresultaat opgebouwd. Ontdubbeling is hierbij een belangrijk station. Wanneer een auto op diverse sites voorkomt, wordt hij slechts één keer door GasPedaal getoond.

Snelheid is voor ons uiterst belangrijk, stelt Tusveld van GasPedaal. „Een zoekopdracht moet binnen drie seconden resultaat opleveren. Heeft iemand eerder eenzelfde opdracht geplaatst, dan krijgt hij meestal binnen één seconde de gevraagde gegevens op zijn scherm. Een database die tijdelijk te traag werkt en daardoor vaart uit de zoekopdracht haalt, blokkeren we.”

Op zoek naar een zwarte A4
De homepage van GasPedaal is overzichtelijk opgebouwd. Het donkerblauwe veld dient voor het plaatsen van een zoekopdracht. Direct al zijn meerdere verfijningen aan te brengen. Onder een zwart tabblad zitten extra verfijnopties verborgen, waaronder comfort en veiligheid. Zoeken gebeurt standaard in het „kwaliteitsaanbod” van grote autosites. Via het tabblad ”Marktplaats” is de route naar sites met weinig verfijnmogelijkheden te kiezen.

De homepage bevat een overzicht van zoekopdrachten die iemand eerder heeft geplaatst en presenteert de top tien van meest gezochte modellen. De Volkswagen Golf prijkt boven aan dit lijstje, de BMW 5-serie is hekkensluiter.

Gaspedaal doorzoekt ruim 900.000 occassions. Hoeveel auto’s iemand voorgeschoteld krijgt, hangt af van het gekozen merk en model, van aangebrachte verfijningen en van de keuze voor de (standaard)occasion- of voor de Marktplaatsroute. Wanneer een vierwieler op verschillende sites te zien is, meldt GasPedaal dit. De klant kan vervolgens zelf kiezen welke site hij aanklikt.

Een zoekopdracht naar een gebruikte Hummer H2 levert 140 resultaten op. Wil je per se een grijze uitvoering, dan blijven zeven auto’s over. Zoeken naar een Volkswagen Golf is vragen om problemen. De teller stopt pas bij 15.980 auto’s. In zo’n geval doen verfijnmogelijkheden als prijs, kleur, brandstof, transmissie en uitvoering wonderen. Van een rode, handgeschakelde cabriolet die alleen met benzine vooruit te branden is, zijn ’slechts’ 180 exemplaren beschikbaar.

Gegadigden voor de populaire Audi A4 moeten ook niet in het wilde weg naar een zwart exemplaar gaan zoeken, want wat moet je een aanbod van ruim 2000 vierwielers? In zo’n geval is het raadzaam de postcode en de straal waarbinnen het autobedrijf zich moet bevinden in te tikken.

Bevat het het zoekresultaat juweeltjes, dan bestaat de mogelijkheid deze favorieten op de voorpagina van GasPedaal op te slaan. Dat scheelt het nodige werk tijdens een volgend bezoek aan deze autosite.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer