Meer leertijd op Rotterdamse scholen
ROTTERDAM - Als eerste stad in Nederland gaat Rotterdam kinderen wekelijks zes uur langer laten leren op school. Ook krijgen de leerlingen iedere dag minstens een uur sport en bewegen.
Dat staat in het actieplan voor de komende vier jaar ”Maatwerk op school: meer leertijd voor kinderen” dat woensdag door onderwijswethouder L. Geluk en een aantal schoolbesturen is gepresenteerd. Volgens Geluk moet het gemiddeld opleidingsniveau van Rotterdammers omhoog. „Langer leren is daar een van de instrumenten voor”, aldus Geluk.De wethouder denkt niet dat hij met het plan in aanvaring komt met de Leerplichtwet. „Die bepaalt dat een kind naar school moet en dat de bekostiging van het onderwijs gebaseerd is op 26 uur per week. Meer lesuren betekent wel dat de gemeente dat geld zelf moet bijpassen”, zegt hij. Overigens verwacht hij steun van het Rijk voor zijn plan.
Wethouder Geluk wil af van het strakke keurslijf waarin het onderwijs financieel is ingekaderd. Ook wil hij dat 80 procent van alle driejarigen gebruik gaat maken van de voorschoolse voorziening en dat minstens 1700 leerlingen gaan deelnemen aan een schakelklas. Hij wil verder dat in 2010 op zestien te witte of te zwarte scholen gemengde kleuterklassen zijn gestart en dat 20.000 Rotterdamse opvoeders, vrouwen en werkzoekenden de Nederlandse taal beheersen en meedoen in de maatschappij. Ten slotte mag volgens hem geen van de Rotterdamse scholen in 2010 nog onvoldoende scoren op de kwaliteitskaart van de onderwijsinspectie.
Het ambitieuze programma voor de komende vier jaar kost 166,5 miljoen euro. Daarvan wordt 92,7 miljoen euro door het Rijk gedragen. Rotterdam past 73,8 miljoen euro bij.
Makkerproject
Basisschool De Akker in de Rotterdamse Millinxbuurt geeft al vijf jaar twee uur extra lestijd aan kinderen. De school bedacht het zogenoemde Makkerproject en kreeg daarvoor zelfs een Oscarprijs op het Rotterdamse stadhuis uitgereikt. Volgens directeur S. Boot overvraagt de wethouder de scholen met zijn plan, terwijl hij te weinig biedt. „Voor de extra activiteiten die we nu al doen, krijgen we 20.000 euro, terwijl het in werkelijkheid het zesvoudige kost.”
Van de vier vestigingen van openbare basisschool De Dialoog in Hillegersberg krijgen de leerlingen op twee locaties al enkele jaren extra leertijd. „Dat is helemaal afhankelijk van de behoefte van kinderen”, zegt algemeen directeur J. Mohammed.
„Scholen met weinig achterstandsleerlingen zullen helemaal geen behoefte hebben aan extra leertijd. Daarvoor is het plan van de wethouder dan ook niet nodig. Op veel zwarte scholen, waar zeker sprake is van achterstandsleerlingen, zal meer leertijd ongetwijfeld nodig zijn. De effectieve leertijd is voor een school succesfactor nummer 1”, aldus directeur Mohammed.
De Rudolf Steinerschool in Prins Alexander gaat niet in op het verzoek van wethouder Geluk. „Extra leertijd is voor onze leerlingen niet urgent”, zegt directeur E. Blacquière. „We hebben sowieso te weinig tijd om dit plan te realiseren.”
De drie vestigingen van de openbare basisschool Pluspunt zijn niet betrokken in het aantal scholen dat de wethouder voor extra leertijd heeft geselecteerd. „Onze wijk Prinsenland is een gegoede wijk, waarin de leerlingen absoluut geen behoefte hebben aan meer leertijd”, zegt directeur M. van Noordt Wieringa. „Ze doen al veel aan sport en andere activiteiten. Ze zouden eenvoudigweg geen tijd hebben voor meer leertijd.”
Ook wat betreft het invoeren van meer leertijd ziet directeur Van Noordt Wieringa meer problemen dan mogelijkheden.