Groningse werven draaien onrendabel
GRONINGEN (ANP) Het gaat slecht met de Groninger scheepsbouw. Vier van de zeven grotere scheepswerven in de noordelijke provincie hebben het afgelopen jaar moeten reorganiseren.
Dit komt voornamelijk doordat veel scheepswerven hun ruwbouw tegenwoordig noodgedwongen bestellen in lagelonenlanden in Oost-Europa.
Dit heeft woordvoerder A. de Vos van FNV Bondgenoten woensdag bevestigd. Volharding Shipyards uit Foxhol maakte dinsdag bekend dat ze dertig van de 130 banen wil schrappen. Collega Van Diepen in Waterhuizen (100 werknemers) vroeg vorig jaar december faillissement aan, terwijl Marineservice Noord uit Foxhol twee maanden geleden bij een doorstart dertig van de 150 werknemers ontsloeg. Ook de scheepswerf Recon in de stad Groningen ontkwam niet aan een grote reorganisatie.
„Het staalwerk kan in landen als Roemenië of Oekraïne worden gemaakt voor een fractie van wat aan Nederlandse werknemers betaald moet worden, legt De Vos uit. „Opdrachtgevers weten dat en geven de scheepswerven de keuze: óf knippen in de begroting, óf we vertrekken naar een andere bouwer.”
Tot twee jaar terug steunde de overheid de scheepswerven nog via incidentele subsidies. Bovendien hadden de werven toen profijt van de cv-regeling, die particuliere investeerders stimuleerde geld in de Nederlandse scheepsbouw te steken. „Van dat idee is de overheid, mede op aandringen van Brussel, afgestapt”, aldus de vakbondsman. „In landen als Spanje, Portugal en Duitsland gebeurt dit nog wel, maar in Nederland moet alles weer roomser dan de paus.”
De ontslagen in Groningen vallen vooral onder de lassers en ijzerwerkers, die normaal de casco’s van de schepen voor hun rekening nemen. In Groningen werken in totaal 4000 mensen in de scheepsbouw.