TomTom boekt forse nettowinst
AMSTERDAM (ANP) - Het navigatiebedrijf TomTom heeft vorig jaar 55 procent meer nettowinst geboekt. De onderneming verdiende 222 miljoen euro, tegen 143 miljoen euro in 2005.
De omzet steeg nog harder, met 89 procent tot 1,36 miljard euro. Dit maakte TomTom, marktleider in Europa met draagbare navigatiesystemen, donderdag bekend.De jaaromzet van TomTom kwam uit binnen de verwachting van 1,3 miljard tot 1,4 miljard euro die het bedrijf eind oktober had uitgesproken. Het bedrijf verhoogde zijn omzetraming vorig jaar twee keer.
De grootste producenten van navigatiesystemen maken gouden tijden door doordat steeds meer automobilisten de traditionele papieren kaart links laten liggen. De grote rivaal van TomTom, het Amerikaanse Garmin, presenteerde vorige week al bedrijfsresultaten die verwachtingen van analisten overtroffen. Andere bedrijven, zoals Sony, hebben moeite om marktaandeel op Garmin en TomTom te veroveren. Philips blies om die reden plannen af om met een eigen navigatieapparaat op de markt te komen.
De grootste groei is er wel uit bij TomTom. Voor dit jaar gaat de onderneming uit van een omzet van 1,6 miljard tot 1,8 miljard euro. Dit betekent een stijging van 17 tot 32 procent ten opzichte van de omzet in het afgelopen jaar. Het bedrijf verwacht tussen de 7 miljoen en de 8 miljoen navigatiesystemen te slijten op een totale Europese en Noord-Amerikaanse markt van 18 miljoen apparaten.
TomTom behaalt 90 procent van zijn omzet in Europa, waar het naar eigen zeggen een marktaandeel van 50 procent heeft. Noord-Amerika is goed voor ruim 7 procent. Deze markt groeit wel harder dan de Europese, omdat de verkoop van navigatiesystemen hier later op gang kwam. In de VS schat TomTom zijn marktaandeel op 20 procent.
Het bedrijf behaalde in het laatste kwartaal van 2006 een nettowinst van 80 miljoen euro, tegen 48 miljoen euro het jaar ervoor. De operationele winst ging van 67 miljoen naar 126 miljoen euro. Dit was hoger dan de 106 miljoen euro die analisten in doorsnee hadden verwacht.
De kwartaalomzet van 478 miljoen euro was 13 miljoen euro lager dan marktvorsers hadden ingeschat. Dit kwam door de fors gedaalde prijzen voor navigatieapparaten. Een TomTom kostte de detailhandel het afgelopen kwartaal gemiddeld 230 euro tegen 337 euro een jaar eerder. Analisten hadden gerekend op een gemiddelde inkoopprijs van 253 euro.
TomTom zegt zijn winstgevendheid op peil te kunnen houden door zijn schaalgrootte. De onderneming kan daardoor bijvoorbeeld goedkoper onderdelen inkopen.
TomTom hoopt in de toekomst ook geld te verdienen door extra informatie aan te bieden voor zijn apparaten. Daarbij gaat het vooral om gespecialiseerde reisinformatie. Met telecombedrijf Vodafone wordt in Nederland bijvoorbeeld gewerkt aan een systeem waarbij mobiele telefoons op de weg de reistijd in kaart brengen.