Economie

Zuivel weidekoeien vaker in het schap

DEN HAAG (ANP) - Vanaf april zullen alle zuivelproducten van Friesche Vlag afkomstig zijn van koeien die van de lente tot de herfst in de wei lopen.

21 February 2007 08:23Gewijzigd op 14 November 2020 04:32

Dat heeft Friesland Foods dinsdag bekendgemaakt. Friesland Foods verkoopt behalve Friesche Vlag ook onder meer Fristi, Chocomel, Appelsientje, Coolbest en Extran.In 2006 kondigde Campina aan dit voorjaar met gezondere melk te komen waar onder meer 10 procent van de foute verzadigde vetzuren uit is gehaald. De koeien die deze melk geven, moeten vaker de wei in. Ongeveer 85 procent van de Campinakoeien graast van het voorjaar tot het najaar in de wei.

Stichting Wakker Dier voert al sinds 2001 campagne tegen de trend om koeien in de melkvee-industrie steeds vaker op stal te laten staan. De woordvoerder van Wakker Dier is blij dat twee grote zuivelconcerns nu kiezen voor deze aanpak om „diervriendelijke” producten te leveren.

„Wij zijn blij dat melkveehouders laten zien dat ze niet de kant opwillen van de kippen- en de varkensindustrie, maar erin geloven dat mensen best een cent meer willen betalen voor iets dat diervriendelijker tot stand is gekomen.

Weidemelk is gezonder. Weidekoeien zijn vruchtbaarder, hebben minder last van uierontsteking, gebreken aan de poten of klauwontstekingen.”

Wakker Dier voerde eerder actie bij Campina en was van plan hetzelfde te gaan doen bij Friesland Foods. Die actieplannen gaan nu de ijskast in.

Volgens de jaarlijkse telling van Wakker Dier stonden in 2006 in 12 procent van de weilanden koeien. Landbouworganisatie LTO gaf eerder aan dat zonder maatregelen in de toekomst acht van de tien koeien het hele jaar op stal zouden staan. Boeren besparen zo tijd en kunnen meer dieren houden.

Om veehouders te stimuleren koeien langer buiten te laten lopen, heeft Friesland Foods tevens het Weidegangfonds ingesteld. Het fonds biedt financiële steun aan melkveehouders die hun dieren in de wei hebben. Daarnaast kunnen veehouders die overwegen hun koeien meer buiten te laten grazen zich door deskundigen laten informeren over de overstap. Het ministerie van Landbouw en de Rabobank steunen het Weidegangfonds financieel.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel stelt dat de introductie van de weidezuivel tegemoetkomt aan een belangrijke wens van de consumenten. Natuurmonumenten vindt dat koeien in de wei van grote landschappelijke waarde zijn. Volgens het ministerie van Landbouw verdient de aanpak steun omdat die laat zien „hoe een belangrijk maatschappelijk thema op een marktgerichte manier kan worden aangepakt.”

j

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer