Heineken verliest slag om Britse bierbrouwer
Het Amerikaanse drankenconcern Constellation Brands heeft 1,35 miljard pond (4,8 miljard gulden) geboden op het Britse Carling Brewers.
Hiermee troeven de Amerikanen concurrenten zoals Heineken af in de race voor de overname van het dochterbedrijf van Bass Brewers. Dat meldt de Britse krant Sunday Telegraph.
Het Belgische bierbedrijf Interbrew werd twee maanden geleden door het Britse ministerie van Handel en Industrie voor het blok gezet. De Belgen hebben volgens de autoriteiten een te sterke marktpositie gekregen door de overname van brouwer Bass Brewers vorig jaar. Interbrew moet daarom voor eind februari volgend jaar of Bass of Carling van de hand doen.
Heineken heeft de afgelopen maanden interesse getoond in Carling, dat het belangrijkste onderdeel van Bass Brewers is. Het heeft met het goedverkopende eigen merk en andere een aandeel van 18 procent op de Britse markt.
„We horen wel van Interbrew of en aan wie Carling verkocht is. Wij blijven in principe geïnteresseerd in Carling, maar wel voor de juiste prijs", zei een woordvoerster van Heineken. Analisten hebben eerder al de verwachting uitgesproken dat de Britse brouwer voor ongeveer 1,2 miljard pond (4,3 miljard gulden) wordt verkocht.
Sterke groei
Constellation Brands is genoteerd aan de effectenbeurs in New York en is vooral actief in Noord-Amerika en Groot-Brittannië op het gebied van wijn, bier en sterke alcoholische dranken. Het bedrijf is de afgelopen jaren sterk gegroeid.
Over het laatst afgesloten boekjaar, dat liep tot 28 februari 2001, behaalde Constellation een nettoresultaat van 97 miljoen dollar bij een omzet van 2,4 miljard dollar.