Bloemetje fleurt saai kantoor op
Kantoren saai? Een bloemetje of een plant maakt het al een stuk minder erg, ontdekken steeds meer bedrijven.
Inmiddels prijkt bij negen op de tien ondernemingen een boeketje of plant op een prominente plaats. Volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel is de bedrijvenmarkt voor snijbloemen sinds 1992 verdubbeld.
Ten opzichte van 2000 zijn de bestedingen aan snijbloemen vorig jaar met 3 procent gestegen, meldde het bedrijfschap dinsdag. Aan kamerplanten werd 2 procent meer uitgegeven. In totaal werd er 336 miljoen euro gespendeerd aan het op deze manier opfleuren van de werkomgeving.
Voor in huis gaven consumenten sinds 1992 juist 17 procent minder uit aan kamerplanten. Een bloemetje verscheen nog wel vaak op tafel, al daalde de verkoop ook hier, met 1 procent. Alleen al vorig jaar gaven Nederlanders 1,15 miljard euro uit aan bloemen en planten.
Mensen kopen hun bloemen overigens steeds minder vaak bij de traditionele bloemenwinkel. Vaker nemen zij een bosje mee uit de supermarkt of van de markt. De plantenverkoop zit een beetje in het slop.