Kritiek op misleidend spotje voor biozuivel
De Reclame Code Commissie (RCC) vindt de reclame die de Dierenbescherming vorige maand in spotjes op televisie en radio voor biologische zuivel maakte, misleidend.
De commissie heeft die uitspraak gedaan na een klacht van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV), een van de belangenorganisaties voor de melkveehouderij.
De Dierenbescherming prijst de biologische zuivelproducten aan omdat deze afkomstig zijn van koeien die in de wei lopen. „Koeien horen in de wei, dus kies ook voor biologische zuivel”, aldus de boodschap van de Dierenbescherming.
Volgens de commissie wekt de organisatie daarmee ten onrechte de indruk dat alleen biologische zuivel afkomstig is van koeien die in de wei staan, terwijl 90 procent van de koeien van ’gangbare’ melkveehouders ook weidegang krijgt. Slechts circa 2 procent van de in Nederland aangeboden melk is afkomstig van de biologische melkveehouderij.
De NMV is blij met de uitspraak. De belangenorganisatie vindt dat de Dierenbescherming in de spotjes een verkeerd beeld schetst van de reguliere melkveehouderij.