Ombudsman pakt woekerpolis aan
DEN HAAG - De nieuwe ombudsman voor de financiële sector zal proberen een uitweg te vinden in het conflict dat is ontstaan rond beleggingsverzekeringen. De ombudsman bemiddelt de komende maanden in een aantal voorbeeldzaken.
Wanneer zijn bemiddeling slaagt, moeten verzekeraars de gevonden oplossing aanbieden aan alle klanten met een soortgelijke beleggingspolis.Dat hebben Edgar du Perron en Jan Wolter Wabeke van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) geadviseerd. Minister Zalm van Financiën zei donderdag tijdens een overleg met de Tweede Kamer dit advies over te zullen nemen.
De minister ging niet mee met het verzoek om een onafhankelijke commissie op te richten die feitenonderzoek doet naar de zogenoemde woekerpolissen, beleggingsverzekeringen waar fikse kosten aan verbonden zijn. Zalm ondersteunt liever een lopend onderzoek dat is ingesteld door de Stichting Verliespolis.
Die stichting heeft de voormalig hoogleraar verzekeringseconomie Alfred Oosenbrug gevraagd te kijken naar de beleggingspolissen. De Stichting Verliespolis is een initiatief van de Vereniging Eigen Huis, de Vereniging van Effectenbezitters en de verzekeringssite Independer.
De minister zal binnenkort met Oosenbrug om de tafel gaan zitten, evenals met de consumentenorganisaties. Hij zal aanbieden het onderzoek te ondersteunen, zowel financieel als met personeel. Zalm zal de Tweede Kamer binnen twee weken informeren wat zijn aanbod heeft opgeleverd. „Maar ik heb geen enkele behoefte om hier nog eens een staatscommissie naast te zetten. We moeten snel en praktisch te werk gaan.”
Het Verbond van Verzekeraars roept de leden op niet mee te werken aan dit onderzoek door Oosenbrug. „Heel eerlijk gezegd, vinden wij dat onderzoek van Oosenbrug een beetje dubbelop”, zei directeur Richard Weurding in Het Financieele Dagblad. Weurding vindt dat volstaan kan worden met het inschakelen van het KiFiD.
De nieuwe ombudsman voor de financiële sector, die per 1 april wordt geïnstalleerd, kan volgens Zalm meteen aan de slag met beleggingspolissen waarvan bekend is dat ze omstreden zijn. Ondertussen maakt Oosenbrug een totaaloverzicht van de problemen, waaruit nieuwe voorbeeldzaken voor de ombudsman kunnen worden gehaald.
Wanneer bemiddeling door de ombudsman geen bevredigende oplossing oplevert, moet de zaak worden voorgelegd aan de rechter of aan de geschillencommissie van het KiFiD. De geschillencommissie heeft al toegezegd deze klachten met voorrang te behandelen. De betrokken verzekeraars moeten wel vooraf toezeggen dat ze haar oordeel zullen accepteren en uitvoeren.
Door het conflict rond de woekerpolissen op te splitsen en een schikking te zoeken voor vergelijkbare polissen, kunnen de problemen het snelst worden opgelost, verwachten de adviseurs van Zalm, Du Perron en Wabeke. Zij schrijven dat er beleggingspolissen in vele soorten en maten op de markt zijn gebracht. „Eén amalgaamoplossing voor het maatschappelijk conflict is derhalve niet goed denkbaar.”
Veel consumenten hebben een beleggingsverzekering afgesloten bij de aankoop van een nieuw huis of als aanvulling op het pensioen, bijvoorbeeld via hun spaarloon. Consumenten blijken echter onvoldoende kennis te hebben over de kosten van een beleggingsverzekering (kosten van het beleggingsfonds, verzekeringskosten en bijvoorbeeld provisie voor de financieel adviseur) en daarmee de opbrengst van hun beleggingen. De Consumentenbond adviseert consumenten om eerst de uitkomsten van dit feitenonderzoek af te wachten voordat zij eventuele juridische vervolgstappen ondernemen.