ABN AMRO boekt miljardenwinst
AMSTERDAM - ABN AMRO heeft vorig jaar een nettowinst behaald van ruim 4,7 miljard euro, 7,6 procent meer dan in 2005. Het bedrijf kondigde aan dat het eigen aandelen gaat inkopen ter waarde van 1 miljard euro. De bank is nog niet tevreden over de kostenontwikkeling.
Dat maakte het bankconcern donderdagmorgen bekend. De nettowinst van ABN AMRO kwam in het vierde kwartaal uit op bijna 1,4 miljard euro. Dat was 4,9 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het cijfer overtrof de verwachting van financieel analisten, die in doorsnee rekenden op een kwartaalwinst van 1,2 miljard euro.Behalve de inkoop van eigen aandelen, een operatie die voor juli moet zijn afgerond, doet ABN AMRO meer voor zijn aandeelhouders. Zo is het dividend over 2006 verhoogd van 1,10 euro naar 1,15 euro per aandeel. ABN AMRO liet eerder al weten dat het veel waarde hecht aan het teruggeven van geld aan aandeelhouders.
Terwijl 2006 door ABN AMRO wordt bestempeld als een „overgangsjaar”, moeten genomen maatregelen in 2007 „vruchten afwerpen”, zo liet bestuursvoorzitter Rijkman Groenink weten. Daarbij gaat de topman uit van gunstige marktomstandigheden. ABN AMRO belooft investeerders dit jaar een winst per aandeel van minstens 2,30 euro.
ABN AMRO schrapte vorig jaar flink wat banen om in de kosten te snijden. Helemaal tevreden is de bank nog niet. Ook financieel analisten zijn erg kritisch over de ontwikkeling van de kosten bij ABN AMRO. Groenink: „Onze kostenbeheersing is nog niet goed genoeg. De voornaamste prioriteiten voor dit jaar zijn dan ook een aanhoudend sterke autonome batengroei en een verdere verbetering van de kostenbeheersing.” Volgens Groenink zijn veel besparingen in 2006 weer opgegaan aan nieuwe investeringen.
De bank gaat bestaande kostenreductieprogramma’s versneld uitvoeren. Ook gaat het concern afscheid nemen van onrendabele zakelijke klanten. Vorig jaar zag de bank zich genoodzaakt om meer geld opzij te leggen voor de zogeheten stroppenpot, een voorziening voor slechte leningen. De dotatie aan deze voorziening steeg van 635 miljoen euro in 2005 naar 1,9 miljard euro in 2006.
ABN AMRO zegt groei te kunnen halen in de belangrijke markten Brazilië, Azië en Italië. Een grote kostenpost voor ABN AMRO is de integratie van de overgenomen Italiaanse bank Antonveneta. De bank gaf daaraan ruim 1,3 miljard euro uit. Een bedrag van 179 miljoen euro betrof een afschrijving op de waarde van de Italiaanse branchegenoot. Bestuursvoorzitter Groenink verwacht dat Antonveneta dit jaar 500 miljoen euro winst zal boeken, ruim 21 procent meer dan vorig jaar. „We kunnen vaststellen dat de integratie van Antonveneta succesvol is verlopen. In 2007 kan de bank een inhaalslag maken in Italië.”
Een bijdrage aan de concernwinst leverde de verkoop van de vastgoeddochter Bouwfonds, die vorig jaar werd verkocht aan Rabobank en SNS Reaal. ABN AMRO behaalde een winst van 371 miljoen euro op deze transactie, zo blijkt uit de jaarcijfers.