Neerlands Glorie wellicht naar beurs
UTRECHT (ANP) - Neerlands Glorie, een bedrijf dat zich richt op het revitaliseren van Nederlandse merken, heeft beursplannen. Dat liet directeur Carel van Bemmelen dinsdag weten op een congres in Utrecht.
Neerlands Glorie is op dit moment eigenaar van de merken HAK, Koeleman en Jonker Fris. Het bedrijf is opgericht in 2005, met NPM Capital als geldschieter. Doel van de onderneming is zieltogende Nederlandse merken nieuw leven in te blazen.„Veel multinationals investeren niet meer in lokale merken en laten ze langzaam doodbloeden. Dat zijn juist de merken die wij willen hebben. HAK heeft vijf jaar van omzetdalingen achter de rug. Wij hebben het merk vorig jaar met 10 procent laten groeien”, aldus Van Bemmelen.
Neerlands Glorie wil binnen vijf tot zeven jaar een omzet van 500 miljoen euro bereiken met maximaal vijftien merken. Nu heeft het bedrijf drie merken in handen. „Ik denk dat er voor ons een potentieel is van 35 tot 40 merken. We hebben besloten dat we rustig willen groeien, dus we nemen nog wel even de tijd.”
Mocht Nederlands Glorie inderdaad een beursnotering krijgen, dan wil de onderneming zich onderscheiden van andere beursgenoteerde bedrijven. „Ik heb bij United Biscuits de druk van de kwartaalcijfers meegemaakt en managers die maandelijks hun plannen moesten bijstellen. Als we naar de beurs gaan, zullen we een eigenwijs bedrijf zijn dat zich niet gek laat maken door de waan van de dag”, aldus Van Bemmelen.