Horeca moet aan de slag met prijzen
Horecaondernemers die hun prijzen bovenmatig hebben verhoogd bij de invoering van de euro moeten de prijzen heroverwegen.
Dat staat in een gezamenlijke oproep van de Consumentenbond en Koninklijk Horeca Nederland (KHN) na overleg tussen de directeuren van beide organiaties maandag. Volgens een persverklaring is de „kou tussen de beide organisaties hierbij uit de lucht.”
Hoeveel van de 35.000 horecaondernemers de prijzen te veel naar boven hebben opgeschroefd, is niet duidelijk. Volgens de Consumentenbond zijn het er veel, maar de KHN meent dat het er maar een paar zijn.
Veel of weinig, beide organisaties vinden dat de horecaexploitanten kritisch naar het prijspeil moeten kijken. „Hoeveel het er ook zijn, die ondernemers die de prijzen bovenmatig hebben verhoogd, hebben de horeca een slechte dienst bewezen door alle negatieve publiciteit”, stelde KHN-directeur J. Claes.
Directeur F. Cohen van de Consumentenbond roept klanten op goed op de prijzen te blijven letten. „Kijk goed op de menukaart en schaam je niet om de kaart dicht te klappen en weg te lopen naar een andere zaak.”