Luchtvaarttak Stork in zwaar weer
AMSTERDAM - Door de storm bij vliegtuigbouwer Airbus zit Stork in de regen. Die moet opnieuw snijden in de luchtvaarttak.
In het vierde kwartaal van 2006 werd het bedrijfsresultaat van de fabrikant van vliegtuigonderdelen en kippenslachtmachines gedrukt door vertraging in het Airbus A380-project en het NH90-helikopterprogramma. Hiervoor trof het bedrijf een voorziening van 28 miljoen euro bij het onderdeel Aerospace.Stork levert onder meer de bedrading voor de superjumbo A380, maar problemen hebben die leveringen met gemiddeld twee jaar vertraagd. Eerder had Stork aangekondigd 215 banen te zullen schrappen naar aanleiding van de vertragingen.
Storktopman Sjoerd Vollebregt kondigde gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers in Amsterdam aan dat er nog meer banen gaan verdwijnen. Hoeveel zei hij er niet bij.
„We zitten in zwaar weer en daar moeten we doorheen. Opeenvolgende vertragingen betekenen dat we aanzienlijke aanvullende maatregelen moeten nemen bij onderdeel Aerospace.” Vollebregt denkt in 2008 weer uit de problemen te zijn.
Als bij Airbus alles op rolletjes was gegaan, had Stork voor 70 miljoen euro aan werk gehad. „Dat is volledig weggevallen. We zijn een robuust bedrijf. Kleine tikken kunnen we prima opvangen, maar hier kregen we het flink voor onze kiezen.”
Stork kende op luchtvaartgebied ook successen. Het bedrijf tekende contracten voor de levering van landingsgestellen voor de Bombardier Q400, de bekabeling voor de Boeing 777 en vleugeldelen voor de nieuwe 747-8.
Met KLM werd een grootschalig onderhoudscontract gesloten voor het onderhoud aan de Fokkers van de Cityhoppervloot. Ook werd voor het eerst een Airbus A319 omgebouwd tot vipvliegtuig.
Het bedrijfsresultaat van Stork over 2006 kwam uit op 9 miljoen euro, terwijl analisten in doorsnee rekenden op 23 miljoen euro. De nettowinst in het vierde kwartaal was met 25 miljoen euro wel boven verwachting van analisten, die op een winst van 15 miljoen euro rekenden.
De jaarwinst kwam daarmee uit op 150 miljoen euro, tegen 93 miljoen in 2005. De orderontvangst groeide vorig jaar met 10 procent, tegen 5 procent een jaar eerder.
Stork maakt dit jaar ruim 75 miljoen euro vrij voor overnames. Het industriële concern ziet daarom af van de aangekondigde inkoop van eigen aandelen. Het bedrijf nam het afgelopen jaar al voor 165 miljoen euro kleine en middelgrote bedrijven over, maar verkocht ook onderdelen.
„Stork heeft vele malen meer in de overnamekas dan de 75 miljoen die het dit jaar vrijmaakt”, zei bestuursvoorzitter Vollebregt tijdens een toelichting op het resultaat. Het bedrijf kan kleine en grote overnames doen om zijn divisies Aerospace, Food Systems en Technical Services te versterken.
De vierde divisie, Prints, is te koop. De fabrikant van textieldrukmachines is vooral in trek bij participatiemaatschappijen, zei Vollebregt zonder namen te noemen. Stork zette Prints vorig jaar al in de etalage, maar de verkoop liep vertraging op door de strijd van Stork met de grootaandeelhouders Paulson en Centaurus.
Deze hedgefunds willen dat het concern uit Naarden zich volledig richt op de luchtvaartdivisie en de andere bedrijfsonderdelen, waaronder de technische dienst, verkoopt.
De rechter besloot onlangs drie commissarissen te benoemen, onder wie voormalig premier Wim Kok, die gaan proberen een oplossing te zoeken voor de impasse waarin Stork en de grootaandeelhouders zijn geraakt.
De nieuwe commissarissen Dudley Eustace (voormalige bestuurder van Philips) en Kees van Lede (Akzo Nobel) hebben dinsdag een bijeenkomst gehad met de raad van bestuur. Nog deze week zal het bestuur een onderhoud hebben met Kok, aldus Vollebregt. „Het zijn drie mensen met een frisse blik.”