Personeelsadvertenties 42 procent gestegen
AMSTERDAM (ANP) – Het aantal personeelsadvertenties is vorig jaar met 42 procent toegenomen in vergelijking met het jaar ervoor. Vooral de groei van de advertenties in dagbladen in de tweede helft van 2006 is opvallend. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde gegevens van Nielsen Media Research.
Het onderzoeksbureau telde vorig jaar ruim 1,2 miljoen advertenties. In het eerste halfjaar bedroeg de stijging 38 procent. In het tweede halfjaar was de stijging 47 procent. Sinds eind 2003 neemt het aantal personeelsadvertenties al toe. Uitzondering in alle jaren is het derde kwartaal, dat grotendeels de zomermaanden en dus de vakantie beslaat.De dagbladen weten steeds beter te profiteren van de stijging. De kranten boekten een groei van 7 procent in de eerste helft van vorig jaar. In het tweede halfjaar was dat 38 procent. De groei is nog wel lager dan die van de gehele markt. Dagbladen waren in 2005 goed voor 7,3 procent van de personeeladvertenties, in 2006 was dat 6 procent.
Vorig jaar werden ruim een miljoen advertenties op internet geplaatst. Dagbladen waren goed voor 71.000 personeelsadvertenties en in vak– en managementbladen werden bijna 41.000 advertenties geplaatst. In andere media, zoals televisie, wordt relatief weinig geadverteerd voor personeel.
De meeste mensen werden vorig jaar gezocht in de administratie, de ict, de verkoop en de financiën. Zakelijke dienstverlening, ict, gezondheidszorg, openbaar bestuur en onderwijs waren de branches die de meeste advertenties plaatsten.