Colareclames op rotswand taboe
De colafabrikanten Coca-Cola en Pepsi hebben in India een waarschuwing van justitie gekregen omdat ze hun logo’s hadden geschilderd op de rotswanden langs een grote weg die door het Himalayagebergte loopt.
Justitie was gewaarschuwd door een artikel in de Indian Express over de logo’s, langs een stuk van 56 kilometer door de Rohtangpas. Volgens dat artikel richt de verf een ravage aan in het ecosysteem van de rotswanden vol mossen en micro-organismen.
Zowel Coca als Pepsi zegt dat hun franchisenemers de schilderingen hebben aangebracht zonder dat de moederbedrijven daarvan op de hoogte waren. Ze hebben verklaard de nodige maatregelen te hebben genomen om de schade te herstellen.
De frisdrankfabrikanten hebben hun personeel ter plaatse opgedragen de verf zo snel mogelijk voorzichtig weg te halen. Coca-Cola heeft tevens besloten met de plaatselijke autoriteiten samen te werken aan een herstelprogramma en een geoloog aangesteld om het landschap zijn oorspronkelijke schoonheid terug te geven, zo stelde het concern in een verklaring.
Volgens een woordvoerder van het Indiase nationale fonds voor artistiek en cultureel erfgoed is de Rohtangpas het meest vervuilde deel van de Himalaya na South Cole, de basis voor beklimmingen van de Mount Everest aan de Nepalese kant. „Misschien realiseren deze gedreven concerns zich niet welke onherstelbare schade deze reclame aanricht op de wanden”, zei hij.
De pas wordt vervuild door afval dat toeristen achteloos weggooien. Die reizen in de periode van juli tot oktober door de pas, als er niet te veel sneeuw ligt. De Rohtang-pas, op 3915 meter hoogte, is al eeuwen de toegang tot de handelsroutes naar Centraal-Azië en China.