Nieuw voor een tweedehands prijs
Wie voor pakweg 10.000 euro een ruime auto wil kopen met flink wat plaats voor vijf personen en hun bagage, is normaal gesproken aangewezen op een goed, gebruikt exemplaar van enkele jaren oud. Maar juist voor deze mensen komt er nu een alternatief, een volledig nieuwe auto, de Dacia Logan MCV.
Het Roemeense Dacia is volledig in handen van Renault en het design komt in Frankrijk tot stand. Het gros van de onderdelen waaruit een Logan wordt gebouwd, komt uit de schappen van het Franse merk. Maar de auto werd van het begin af aan ontwikkeld naar de eisen van zich ontwikkelende landen met slechte wegen en een behoefte aan ruimte en eenvoud van techniek en onderhoud.Dit alles biedt de Logan sedan al zo’n anderhalf jaar, maar met de MCV wordt er een zeer royale stationwagon aan het programma toegevoegd.
Simpel en eenvoudig
Alles is ruim aan de MCV (Multi Convivial Vehicle). De wielbasis is verlengd tot een enorme 2,90 meter. Ook het dak is 11,5 centimeter verhoogd. De voorkant is in feite van de sedan overgenomen, maar een wat grotere bumper en dieper doorgetrokken grille geven de MCV een stoerdere aanblik. De achterkant doet sterk denken aan een Kangoo door zijn twee asymmetrische deuren die onder een hoek van 40, 90 of 180 graden kunnen worden geopend.
De slimheid van het concept zit vooral aan de binnenkant. De Logan is gewoon enorm groot en daarom biedt Dacia klanten de mogelijkheid om deze MCV met een derde zitrij te bestellen. En het meest verrassende is dat de ruimte op deze achterste bank veel groter is dan bij vrijwel iedere zevenzits ruimtewagen of SUV.
Mensen tot 1,80 meter lengte kunnen er royaal zitten en zelfs de afstand tussen vloer en zitting valt heel erg mee. Deze achterste bank is in een simpele beweging weg te klappen en kan ook eenvoudig worden uitgenomen. Vanwege het totale gewicht van 16 kilo geen zware klus. De normale achterbank heeft een 60/40-verhouding. Het kleinste deel rechts klapt ook even gemakkelijk voorover om doorgang te bieden naar de achterste zitplaatsen. De zevenzitter Logan heeft helemaal achterin nog 200 liter aan bagageruimte. Dat groeit naar 700 liter voor de vijfzitter en 2350 liter als ook de tweede zitrij wordt neer geklapt. De flexibiliteit is enorm.
Daarbij komen ook nog eens diverse opbergvakken met een totale inhoud van niet minder dan 54 liter. Zelfs de achterste passagiers beschikken over opbergruimtes voor 1,5-literflessen.
Lange veerwegen
Het onderstel van de Logan komt uit dezelfde familie als de nieuwe Clio of bijvoorbeeld de Nissan Note. Alleen zijn de veerwegen voor gebruik op slecht wegdek veel langer en dat vertaalt zich in een bijna ouderwets comfort.
Verkeersdrempels kunnen worden genomen zonder de voet ook maar even van het gaspedaal te halen. En het overhellen in bochten valt gelukkig mee. De Logan is er met drie benzinemotoren. De 1.4 liter van 75 pk is aan de krappe kant gezien het 200 kilo hogere gewicht van de MCV ten opzichte van de sedan. De 1.6 van 90 pk lijkt beter op zijn plaats en de 105 pk sterke zestienklepper doet er nog een schepje bovenop. Dieselen kan ook met de Logan, daarvoor levert Renault de 1.5 dCi van 70 pk. En hoewel deze versie de meest trage is, heeft ze door haar koppel van 160 Nm de grootste souplesse.
Wie eenmaal met de Logan MCV heeft kennisgemaakt, kan niet anders dan enthousiast zijn. De uitrusting loopt uiteen van uitermate kaal tot behoorlijk compleet. Bovendien wordt voor slechts 495 euro het Pack Exclusive met airco en een radio/cd-speler geleverd. De Logan MCV 1.4 vijfzitter start bij 9995 euro. De 1.6 begint als Ambiance bij 11.995 euro en dieselen kan in dezelfde uitvoering vanaf 15.745 euro. De meerprijs voor de derde zitrij (niet op de 1.4) bedraagt slechts 600 euro.