Te weinig treinen rijden op tijd
UTRECHT (ANP) - Voor het tweede achtereenvolgende jaar hebben de Nederlandse Spoorwegen de streefcijfers voor het op tijd laten rijden van treinen niet gehaald.
Dat hebben NS dinsdag bekendgemaakt. Van alle treinen reed vorig jaar 84,8 procent volgens de dienstregeling, terwijl dat 86 procent had moeten zijn. De prestatie verbeterde iets ten opzichte van 2005, toen 84,7 procent van de treinen op tijd reed. In 2004 lag de punctualiteit op de voor het afgelopen jaar gewenste 86 procent.De Spoorwegen hopen dat de nieuwe dienstregeling, die op 10 december van kracht werd, zorgt voor betrouwbaarder treindiensten. Vorig jaar spraken NS de verwachting uit dat in 2007 tussen de 87 en 89 procent van de treinen volgens het spoorboekje rijdt.
Staatssecretaris Schultz (Verkeer) noemt het „jammer” dat NS de punctualiteit van 86 procent niet hebben gehaald. Ze wil dat de spoorwegen onderbouwen waarom het niet gelukt is. „Op basis daarvan vorm ik mij een oordeel”, aldus Schultz.
GroenLinks eist dat de staatssecretaris optreedt. De PvdA noemt het resultaat ook teleurstellend. Liever dan actie van het kabinet ziet PvdA-Kamerlid Dijksma echter een fundamenteel debat over de wensen van reizigers. Ze vreest dat de jacht op steeds grotere punctualiteit ten koste gaat van andere service.
NS zijn content met andere zaken die uit het klanttevredenheidsonderzoek naar voren komen. Zo steeg het aantal tevreden klanten (waardering 7 of hoger voor NS) vorig jaar van 67 naar 68 procent en verbeterde de sociale veiligheid naar 74 procent (71 procent in 2005).
Het aantal reizigers in NS-treinen nam in twee jaar tijd toe met 10 procent. De klanten waren iets meer te spreken over de informatievoorziening bij vertraging. Het spoorbedrijf heeft een aantal projecten opgezet om de informatie aan de reizigers te verbeteren. Zo worden intercity’s in het voorjaar voorzien van tv-schermen met actuele reisinformatie.
De belangenorganisaties van consumenten noemen het „verheugend” dat reizigers zich veiliger voelen in de trein en dat ze in algemene zin tevreden zijn over het reizen per trein. Er is echter ook kritiek. „De treinreizigers waren het afgelopen jaar in meerderheid nog niet echt tevreden over het op tijd rijden van NS en over de informatie bij vertragingen”, aldus de organisaties, waaronder Rover, de ANWB en de Consumentenbond in een reactie.
Ze dringen aan op een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaken voor het niet halen van de streefcijfers door NS. „Doel van dit onderzoek is niet het toespelen van zwartepieten, maar het duidelijk maken waar de oorzaken liggen en hoe deze knelpunten kunnen worden opgelost.”
De organisaties willen ook dat NS, „nu het op tijd rijden en het bieden van aansluiting opnieuw achterblijven bij de gestelde doelstellingen”, de geldterugregeling verruimen voor reizigers die door een vertraging worden getroffen. De grenzen voor terugbetaling liggen nu bij 30 en 60 minuten en moeten volgens de reizigersvertegenwoordigers bij 20 en 45 minuten komen te liggen.