Adverteren op Google niet gratis voor Dorcas
AMSTERDAM - De advertentiemogelijkheid ADWords op de website van Google, de grootste internetzoekmachine ter wereld, is gratis voor goededoelenorganisaties. Maar niet als die een religieuze of politieke achtergrond hebben.
Tegen die regel liep de christelijke hulpverleningsorganisatie Dorcas aan toen ze van het Google-Grantsprogramma gebruik wilde maken, zo meldde het Nederlands Dagblad (ND) maandagmorgen.Het Google-Grantsprogramma geeft organisaties die zich inzetten voor wetenschap, onderwijs, volksgezondheid, het milieu, jeugdwerk of kunst de mogelijkheid gratis te adverteren op de Googlesite. Voorwaarde is dat de liefdadigheidsinstellingen in bezit zijn van een CBF-keur of een CBF-verklaring van geen bezwaar.
Verder moeten de organisaties voldoen aan Googles richtlijnen - en daarin staat dat politieke en religieuze organisaties worden uitgesloten van de service.
„We hebben uitgelegd dat wij wel werken vanuit een christelijke visie, maar niet actief aan zending doen”, aldus Dorcasmedewerker Bart Lont in het ND. Dorcas is een internationale christelijke hulpverleningsorganisatie die in Oost-Europa en Afrika opereert. Op basis van het Evangelie stelt Dorcas zich ten doel mensen die om wat voor reden ook in materiële nood kwamen, te ondersteunen. Daarbij werkt zij waar mogelijk samen met plaatselijke kerken en organisaties van christelijke signatuur.
Lont: „We bieden hulp aan iedereen, ongeacht hun godsdienstige achtergrond. Maar dat was voor Google niet voldoende.”
Op het beleid van Google is juridisch weinig aan te merken, aldus Tymen van der Ploeg, hoogleraar privaatrecht aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. „Google is een commerciële organisatie en mag gratis diensten aanbieden aan wie ze wil. Niemand heeft recht op gratis adverteren bij Google.”