Meer vrouwen in top van bedrijven
AMSTERDAM (ANP) - Het aantal vrouwen in leidinggevende posities in Nederland is in de afgelopen jaren toegenomen, maar de weg naar de top blijft lang en zwaar. Dat bleek vrijdag tijdens een bijeenkomst van adviesbureau Ernst & Young over de positie van vrouwen in het bedrijfsleven.
Bijna een kwart van de 600 onderzochte bedrijven zag het aantal vrouwen in de top toenemen. Bij ruim de helft van de bedrijven is het aantal vrouwen in hogere posities evenwel lager dan 10 procent.Volgens Ernst & Young nam het aandeel vrouwen in leidinggevende posities in meer dan de helft van de gevallen toe vanwege hun kwaliteiten. Positieve discriminatie is passé.
Een positieve ontwikkeling, vindt partner Michèle Hagers. „Bedrijven zijn zich steeds meer bewust van de toegevoegde waarde van vrouwen in het hoger management. Ze zien in dat doorgroei van eigen vrouwelijke medewerkers een positief effect heeft.”
De weg naar de top is volgens Ernst & Young lang en zwaar omdat de bovenlaag van het management nog steeds grotendeels een mannencultuur is. Het veranderen van een dergelijke cultuur vergt tijd, vindt Hagers. „Volgens Amerikaanse onderzoeken ligt het omslagpunt van zo’n cultuurverandering tussen de 25 en 30 procent. Veel bedrijven vinden het al moeilijk om de 10 procent te halen.”
Vooral in de industrie en bij kleine bedrijven ligt het aandeel vrouwen in het management beduidend lager dan dat. Gemiddeld driekwart van de bedrijven daar gaf aan dat er weinig tot geen vrouwen (minder dan 10 procent) in hun management zaten.
Bij de ondervraagde bedrijven hebben meer dan de helft van de daar werkzame vrouwen een functie in het hoger management. „Dat mag op zijn minst opvallend en zeker positief genoemd worden”, meent Hagers. De dienstverlening heeft het hoogste percentage vrouwen in managementfuncties (23 procent). In totaal is het percentage werkzame vrouwen in de dienstverlening 42.
Een opvallend detail is de rol van secundaire arbeidsvoorwaarden in het stimuleren van vrouwen naar hoger managementfuncties. Ruim 40 procent van de bedrijven gaf aan secundaire arbeidsvoorwaarden aan te passen om meer vrouwen in de top te krijgen.
Slechts 8 procent van de bedrijven meende dat de toename van vrouwen in hoger management ook daaraan te danken was. Verspilde moeite dus, vindt ook Hagers. „Het is van belang, maar zoals blijkt, zijn er veel belangrijker redenen voor de stijging van het aantal vrouwen in topfuncties.”