Economie

Nieuwe Coca-Colafles dempt effect van prijzenoorlog

AMSTERDAM (ANP) - Frisdrankenfabrikant Coca-Cola heeft de negatieve effecten van de prijzenoorlog die de afgelopen jaren in supermarkten woedde, weten te neutraliseren door de komst van een nieuwe fles.

17 January 2007 10:09Gewijzigd op 14 November 2020 04:26
AMSTERDAM – Coca Cola wil verder groeien. Zero moet het concern daarbij helpen. Deze suikervrije drank mikt op mannen die geen Coca Cola light willen drinken. Foto ANP
AMSTERDAM – Coca Cola wil verder groeien. Zero moet het concern daarbij helpen. Deze suikervrije drank mikt op mannen die geen Coca Cola light willen drinken. Foto ANP

Ongeveer een jaar geleden werden alle flessen voor hergebruik vervangen door een variant voor eenmalig gebruik. Het voordeel voor de branche was dat flessen niet meer van de supermarkten naar de fabriek hoeven te worden gestuurd, wat veel geld scheelt. Consumenten waren minder te spreken en vielen vooral over de forse prijsverhogingen van soms wel 40 procent per fles.Desondanks zijn die consumenten volgens de frisdrankenfabrikant wel flink blijven drinken. „De komst van de nieuwe fles heeft ons ongeveer 1,5 procentpunt marktaandeel gekost, maar dat hebben we ruimschoots gecompenseerd door een verhoging van de prijzen”, aldus directeur Simon McDowell van Coca-Cola Nederland gisteren.

„De nieuwe verpakking heeft ertoe geleid dat wij weer op ons oude prijsniveau zitten. De totale frisdrankenmarkt is vorig jaar in geld met ongeveer 15 procent gegroeid”, aldus McDowell. „Van die groei kwam 80 procent voor rekening van Coca-Cola. De nieuwe fles is een grote vooruitgang voor ons.” Vorig jaar verkochten Nederlandse supermarkten bijna 830 miljoen liter frisdrank.

Onder druk van de supermarktketens werd de prijs van frisdranken de afgelopen jaren flink verlaagd. Zo zakte de verkoopprijs van een grote fles frisdrank van 1,24 euro naar 89 cent. Dit betrof niet alleen Coca-Cola en de light variant, maar ook de merken Fanta en Sprite van hetzelfde frisdrankenconcern. Inmiddels gaat een fles voor 1,27 euro over de kassaband.

De forse prijsdaling moet bij de onderneming hard zijn aangekomen. Het marktaandeel in liters van het frisdrankenbedrijf is iets minder dan de helft van de totale markt. In 2005 dronken Nederlanders meer dan 1 miljard liter frisdrank. In geld heeft Coca-Cola iets meer dan de helft van de markt in handen.

Coca-Cola is van plan om dit jaar nog verder te groeien. Mede voor dat doel zet de onderneming Coca-Cola Zero in de markt. Dit is een suikervrije cola voor mannen. „Sommige mannen willen geen Coca-Cola light drinken. Die frisdrank verkopen we vooral aan vrouwen. We hebben wel geprobeerd om het imago van Coca-Cola light bij te stellen, maar desondanks is er een groep die het niet wil”, vertelde McDowell.

Aan het einde van het jaar moet het aandeel van Zero op ongeveer 15 procent van de lightverkoop zitten. „Wij denken dat er een kleine groep drinkers van Coca-Cola light overstapt naar Zero. Dat geldt ook voor de drinkers van de gewone cola. Maar wij denken dat we veel nieuwe mensen aanspreken met dit product.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer