Effect prijzenoorlog Coca-Cola klein door nieuwe fles
AMSTERDAM (ANP) – Frisdrankenfabrikant Coca-Cola heeft de negatieve effecten van de prijzenoorlog die de afgelopen jaren in supermarkten woedde, weten te neutraliseren door de komst van een nieuwe fles.
Ongeveer een jaar geleden werden alle flessen voor hergebruik vervangen door een variant die slechts een keer gebruikt wordt. Tegelijkertijd verhoogde Coca-Cola de prijzen met ongeveer 40 procent. „Dat heeft ertoe geleid dat wij weer op ons oude prijsniveau zitten. De totale frisdrankenmarkt is vorig jaar in geld met ongeveer 15 procent gegroeid", aldus directeur Simon McDowell dinsdag.In de afgelopen jaren zakte de verkoopprijs van een grote fles frisdrank van Coca-Cola van 1,24 euro naar 89 cent. Dat ging niet alleen over Coca-Cola en de light-variant, maar ook voor onder meer de merken Fanta, Sprite en Ipsei. Dat moet bij de onderneming hard zijn aangekomen, want het marktaandeel in volume was iets minder dan de helft van de totale markt. In 1995 dronken Nederlanders meer dan 1 miljard liter frisdrank. In geld heeft Coca-Cola iets meer dan de helft van de markt in handen.