Post verhuist helaas niet altijd mee
De kozijnen zijn geverfd, de keukenkastjes gevuld en de meeste verhuisdozen weer opgevouwen. De verhuizing lijkt achter de rug. Nu de poststroom nog in goede banen zien te krijgen.
Vol verbazing kijk ik de eerste weken in het nieuwe huis de post na. Bijna de helft van de enveloppen is overgestickerd. De verhuisservice van TNT Post blijkt geen overbodige luxe. En dat terwijl ik de afgelopen maanden zorgvuldig een lijst heb bijgehouden van bedrijven en instanties die van ons nieuwe adres op de hoogte moeten worden gesteld. Een paar weken voor de verhuisdatum gaan de adreswijzigingen de deur uit. Zo veel mogelijk via internet en e-mail, want dat is het goedkoopst én het gemakkelijkst.Handig, dat internet. Een persoonlijke e-mail terug van de receptioniste van de tijdschriftuitgever geeft een goed gevoel: dat kan niet meer mis gaan. Prompt blijkt het eerste exemplaar dat op het nieuwe adres in de bus valt, te zijn overgestickerd. De reden is onbekend. Waarschijnlijk is de adreswijziging zoekgeraakt op weg van de ene afdeling naar de andere.
Ook makkelijk: sommige bedrijven hebben op hun website een formulier waarop in een wip de adresgegevens gewijzigd kunnen worden. Een klik op de verzendknop en klaar. Denk je. Behalve in het geval dat het computerprogramma dat het zaakje moet regelen een steek laat vallen. Het programma zou automatisch een e-mail moeten sturen naar de afdeling die de gegevens verwerkt. Alleen is dat niet gebeurd, bekent een medewerkster. De klassieke methode van adreswikkels terugsturen, met daarop de oude en de nieuwe gegevens ingevuld, lijkt nog het beste te werken. Alle vooruitgang op digitaal gebied ten spijt.
Serieuze post
Dat er meer mensen zijn met dit probleem, blijkt uit de gestage poststroom van de vorige bewoners die de eerste weken nog binnendruppelt. Ook zij hebben de verhuisservice van TNT Post ingeschakeld, maar omdat er tegenwoordig meerdere bedrijven zijn die de post bezorgen, zijn hiermee niet alle problemen te voorkomen. Diverse keren per dag kleppert de brievenbus, maar slechts één keer schiet het vertrouwde petje van de postbode langs het raam.
Gelukkig blijkt dat vooral ’serieuze’ post van banken, verzekeringsmaatschappijen en overheidsinstellingen nog gewoon via TNT Post wordt verspreid. Juist geadresseerde reclame komt relatief vaak via een andere postbezorger op de deurmat terecht. In veel gevallen is dat post waar de ontvanger helemaal niet op zit te wachten en die dus ongeopend in de oudpapierdoos verdwijnt. Het gaat bijvoorbeeld om postorderbedrijven, winkels waar men een klantenkaart van heeft, of telefoonaanbieders waar men in het verleden bij was aangesloten. Een verhuizing is een goed moment om de verzender te melden dat hij het oude adres uit zijn bestand kan verwijderen. Gebeurt dat niet, dan blijft het bedrijf waarschijnlijk tot in lengte van jaren de nieuwe bewoner met ongewenste post bestoken.
Post laten doorsturen is niet gratis. De eerste maand kost het 3,80 euro. Daarna vraagt TNT Post 1,90 euro per week. Handig extraatje is dat men op de website ruim 300 organisaties (banken, verzekeringsmaatschappijen, goede doelen enzovoort) aan kan vinken. TNT Post stelt die bedrijven op de hoogte van de adreswijziging.
Het postbedrijf adviseert om de verhuisservice minimaal voor drie maanden af te sluiten. Dat is eenvoudig te regelen via internet of op het postkantoor. In een gemiddeld huishouden komen in die tijd zo’n dertig poststukken verkeerd geadresseerd binnen. Het zal me niet verbazen als wij boven dat gemiddelde uitstijgen.