Economie

Gillette brengt zes mesjes in stelling

AMSTERDAM - Zes mesjes moeten het werk opknappen. Vijf aan de voorkant van de scheerkop, een aan de achterkant. Gillette introduceerde woensdag in Amsterdam de „revolutionaire” Gillette Fusion. De marktleider in nat scheren garandeert „meer comfort en een gladder resultaat.”

4 January 2007 10:01Gewijzigd op 14 November 2020 04:24

Niet de rode, maar een oranje loper ligt uitgerold voor de ingang van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar introductie van het nieuwe scheersysteem in Nederland plaatsheeft. Oranje en blauw zijn de kleuren van de nieuwe Gillette Fusion. Oranje overheerst bij de Fusion Power, het scheersysteem met batterij. Blauw geeft bij de batterijloze variant de toon aan. Gillette zet de Fusion als merk in de markt. Naast de twee varianten van het scheersysteem zijn Fusionscheergel en -foam en -aftershavebalsem en dito gel verkrijgbaar. Ook deze producten zijn gehuld in het oranje.Gillette, sinds vorig jaar onderdeel van Procter & Gamble, presenteerde de afgelopen decennia regelmatig een nieuw systeem. Onder meer in 1971 de G II, de eerste scheerkop met twee mesjes. In 1990 de Sensor met bewegende kop. Acht jaar later volgde de Mach 3, een kop met drie mesjes.

De scheerproductenfabrikant benadrukt dat de Fusion meer omvat dan een scheersysteem met een paar nieuwe technische snufjes. „De Fusion staat voor innovatie van de eerste tot de laatste scheerbeweging”, aldus Erwin Wieffering, directeur Gillette Europa. „Belangrijkste vernieuwing vormen de vijf mesjes aan de voorkant en het ene mesje aan de achterkant. De Fusion dankt zijn naam aan de fusie tussen deze twee technologieën.” De ruimte tussen de Fusionmesjes is volgens Gillette in vergelijking met de Mach 3 met 30 procent gereduceerd. „Meer mesjes en minder tussenruimte zorgen voor een betere verdeling van de kracht van de scheerbeweging. Dit helpt huidirratie voorkomen en biedt meer comfort.”

Een noviteit is volgens Wieffering de zogeheten Precisie Trimmer. Dit mesje aan de achterkant van de scheerkop is bedoeld voor het bijwerken van bakkebaarden, het scheren onder de neus en voor het bijhouden van andere gezichtsbeharing, zoals een sikje. „Uit onderzoek is gebleken dat de huidige scheersystemen op dit punt niet voldoen.”

De enthousiaste woorden van Wieffering verdienen enige relativering. Barnabas Kossmann, vicepresident Benelux van het moederbedrijf Procter & Gamble, stelt later desgevraagd dat de Fusionmesjes niet verschillen van die van de Mach 3. „Wel hebben de mesjes van de Fusion Power een extra coating gekregen die de weerstand vermindert voor een nog gladder scheerresultaat.” Ook de „gepatenteerde doorspoeltechnologie” -bedoeld om haartjes en scheerschuim goed weg te kunnen spoelen- blijkt niet anders te zijn dan die van de Mach 3. Alleen de doorspoelruimte zelf is afgenomen.

Gillette introduceert de Fusion op een „Harry Potterachtige manier.” In tegenstelling tot voorheen wordt de markt niet mondjesmaat veroverd, maar is het scheersysteem met ingang van morgen in één klap in 4000 drogisterijen en supermarkten verkrijgbaar. Ook de presentatie in de winkel gebeurt anders dan anders. „Nederland is wereldkampioen scheermesjes vanachter de toonbank verkopen. Wij willen scheerspullen conform de wensen van de consument weer in de schappen terugzien”, aldus Gillette.

De Gillette Fusion is sinds februari vorig jaar in Amerika op de markt en iets later in Japan, Duitsland en Engeland gepresenteerd. „Uit onderzoek blijkt dat vier van de vijf mannen na kennismaking met de Fusion deze opnieuw kopen”, stelt Kossmann. Het is de vraag of de Nederlander net zo enthousiast zijn portemonnee voor het nieuwe product trekt. De adviesprijs voor een pakje met vier Fusionscheermesjes bedraagt 14,99 euro. Voor vier Fusion Powermesjes komt daar 2 euro bij.

De verwachtingen van Gillette, wereldwijd marktleider in natte scheersystemen, zijn in elk geval hooggespannen. Uit het Nationaal Scheeronderzoek 2006 van TNS NIPO onder 500 mensen, gedaan in opdracht van Gillette, blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse mannen zich nat scheert, omdat dit een gladder en frisser gevoel geeft. Veertig procent van hen vindt nat scheren stoer, terwijl 69 procent van de vrouwen een gladgeschoren man prefereert. Ook blijken twee van de drie nat scherende mannen voor producten van Gillette te kiezen.

Oude Gillettesystemen blijven overigens op de markt om mensen die aan hun type mesjes verknocht zijn niet voor het hoofd te stoten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer